Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

1. Goede cooling-down

Je spieren moeten niet alleen geleidelijk wennen aan het feit dat ze een uurtje (of korter of langer) flink aan het werk gaan, het is ook slim om ze een seintje te geven dat je training is afgelopen. Dat geldt zeker voor de belangrijkste spier in je lichaam: je hart. Het is verstandig om je hartslag na het sporten geleidelijk te laten dalen, bijvoorbeeld door na het hardlopen nog een paar minuten te wandelen of door na het trainen op de apparaten in de sportschool even rustig uit te fietsen. Beëindig je je training abrupt zonder cooling-down, dan kun je duizelig worden of zelfs flauwvallen.

2. Rek- en strekoefeningen

Aansluitend bij de eerste tip is het ook belangrijk dat je aan het einde van je training een paar rek- en strekoefeningen doet. Het zorgt niet alleen voor ontspanning van je spieren, maar helpt diezelfde spieren ook om te herstellen, te groeien, sterker te worden en afvalstoffen af te voeren. Sla je het rekken en strekken over, dan zul je de dag na je training meestal veel stijver wakker worden dan wanneer je de oefeningen wel doet.

3. Snel douchen

Even tien minuten bijkomen van je training mag best, maar wacht niet te lang voordat je na het sporten onder de douche springt. Lang blijven rondlopen in bezwete sportkleding is niet verstandig, want al dat zweet kan makkelijk zorgen voor bacteriën, zeker als je outfit ook nog vuil is geworden. Voor je het weet heb je een infectie te pakken. 

4. Goed drinken

Als je intensief gesport hebt, ben je veel vocht verloren, soms zelfs wel een liter of meer. Daarom is het niet alleen tijdens je training, maar zeker ook daarna belangrijk om genoeg te drinken. Je lichaam moet de vochtreserves immers weer aanvullen. Drink je te weinig, dan kan dat leiden tot hoofdpijn na je training. Je lichaam droogt nog meer uit als je meteen na het sporten een biertje of wijntje neemt. Kies dus voor water in plaats van alcoholische drankjes.

5. Gezond eten

Jezelf belonen voor het feit dat je bent gaan sporten is leuk. En als je net flink wat calorieën hebt verbrand, is het verleidelijk om dat te doen met een lekkere snack zoals een patatje of een bakje chips. Maar daarin zitten nou net niet de voedingsstoffen die jouw lijf op dat moment, tijdens het herstellen van de training, nodig heeft. Kies in plaats daarvan voor eten waar zowel eiwitten als complexe koolhydraten in zitten: bijvoorbeeld volkorenbrood belegd met pindakaas en banaan. 

Bron: HLN.be

Foto: Shutterstock

  • Datum: 11-06-2018
#Tipvandeweek #Bewegen

Lees ook