Clubcampagne NOC*NSF: aan goede ideeën geen gebrek

Sportverenigingen in Nederland hebben het niet makkelijk. Subsidies lopen terug, huren worden hoger en de inkomsten uit contributie, sponsoring en de kantine nemen juist af. Het blijkt steeds lastiger om leden blijvend aan de club te binden en voldoende vrijwilligers te vinden.

Inzendingen

Iedereen die zijn sportclub een warm hart toedraagt, kan de gehele sport steunen door zijn kennis te delen en goede ideeën in te sturen. Medio december stond de teller op zo’n honderd aangemelde tactieken vanuit het hele land, over hoe sportclubs meer sponsors kunnen aantrekken, nieuwe leden kunnen werven en meer vrijwilligers kunnen activeren. Een maand later zijn daar zo’n 25 goede ideeën bij gekomen. Een kleine greep uit de nieuwe inzendingen.

Maatschappelijk betrokken

Jan Raateland van cgv Die Haghe pleit voor de maatschappelijk ondernemende sportvereniging om de club meer binding te laten krijgen met de omgeving:

“Het vinden van betrokken goed gekwalificeerde leden die een bestuursfunctie willen bekleden om onze sportvereniging maatschappelijk ondernemend te maken.”

Daarbij is samenwerking zeer belangrijk. Ton Smeenk vindt dat verenigingen vaker de handen ineen zouden moeten slaan:

“Zorg dat verenigingen meer samenwerken. In Dalfsen bijvoorbeeld 2 sportverenigingen naast elkaar met dubbele voorzieningen, dus dubbele kosten. Gemeente moet zorgen voor goede voorzieningen.”

Nieuwe leden

Veel ingezonden tactieken hebben te maken met het werven van nieuwe leden voor de club. Zo werkt het goed om scholieren te laten kennismaken met sporten in hun regio, stelt Jelmar de Jong van sv Olyphia:

“Ipv een reguliere gymles, kunnen klassen een uur komen voetballen op onze sportaccomodatie onder leiding van onze trainer. Zo kan de jeugd zien wat de regio te bieden heeft.”

Het idee van Armand Hardjodikromo van GV Neptunus ligt in het verlengde hiervan:

“Organiseer een gratis turninstuif in een buurt waar geen gymvereniging actief is. Deel kortingscoupon voor twee gratis lessen uit aan instuifdeelnemers.”

Ook Marcel Hoiting, van sportclub Flying Red, richt zijn pijlen op uitbreiding van het aantal aangeboden sporten en de mogelijkheid van kruisbestuiving met zijn idee om een “Sport-meerkamp” te organiseren:

“Een plaatselijke of provinciale sportvereniging die meerdere sporten aanbiedt. Zo kunnen kinderen meerdere sporten beoefenen, hun talenten ontdekken en teams leden van elkaar 'lenen'.”

Bestaande leden

Maar ook bestaande leden en vrijwilligers worden niet vergeten. Zij worden gezien als een belangrijke pijler van de sportvereniging, inzetbaar voor allerlei taken bij de club. Zo slaat Angelique Kater van sv Die Haghe drie vliegen in één klap met een rijdende koffiekar:

“Een rijdende koffie- en theekar die door ouders wordt gereden (betrokkenheid), meer inkomsten voor de club genereert (financieel) en een ontmoetingsplek voor leden is (sociaal).”

Yvette Rottger van Watersportvereniging Lelystad steekt de loftrompet over de vrijwilliger en ziet mogelijkheden in de inzet van werklozen:

“Vrijwilligers zijn de gouden medaille van elke vereniging. Werkloze mensen kunnen heel goed een bijdrage leveren bij hun eigen sportclub. Als sportclubs dit aangeven bij uitzendbureaus kan er een mooie match gemaakt worden!”

Nick Duindam van VV Noordwijk oppert een puntensysteem voor vrijwilligers:

“Vrijwilligers krijgen punten in verhouding tot hun taak; punten levert, via gevonden sponsors, voordeel op bij aankopen.”

Opmerkelijk

Ludieke ideeën zijn er van Jasper de Groot (csv Viod) en Rianne Ampts (Zwemvereniging Brunssum). De Groot wil een doedag organiseren, die wordt afgesloten met een barbecue en… een wedstrijd koeschijten! Ampts suggereert om een lipdub op te nemen om zowel de vereniging als de locatie te promoten. Ook brengt ze verenigingen op het idee om hun bekendheid te vergroten door deel te nemen aan een carnavalsoptocht.

Versterk je club

Iedere sportbestuurder in Nederland moét echt even een bezoek brengen aan de campagnewebsite. Daar zijn alle ideeën stuk voor stuk te lezen. Doe je voordeel met de ervaringen van anderen en versterk je club!

Heb jij het ultieme idee hoe sportclubs zich blijvend kunnen versterken? Deel jouw tactiek dan met Nederland Sportland. Daarmee steun je niet alleen de sport, maar maak je ook nog eens kans op € 10.000,- voor jouw club!

De honderd meest aansprekende tactieken worden gepresenteerd in een online inspiratieboek voor alle sportclubs van ons land. De winnaar van maar liefst 10.000 euro voor het beste sportidee van Nederland wordt bekendgemaakt op 25 april, in Zwolle. Daar wordt met een speciaal festival voor alle maatschappelijke stichtingen en verenigingen van Nederland gevierd dat ons koninkrijk 200 jaar bestaat. Deelnemen aan de wedstrijd kan nog tot en met 18 februari 2015.

Foto: NOC*NSF

Publicatiedatum: 18-01-2015