Borden pasta, bananen, water: het zijn allemaal ingrediënten van het menu van een topsporter. Erik te Velthuis, kok op Papendal, het sportcentrum waar veel van de beste sporters van Nederland trainen, weet daar alles van.

Motor

“Voedsel laat de motor in je lichaam draaien”, legt hij uit. “Door goed te eten kun je nóg beter worden. Je hebt koolhydraten nodig voor energie, vetten om de mineralen en vitaminen door je lijf te vervoeren en eiwitten om te kunnen herstellen. Vooral dat laatste is erg belangrijk.”

Sterker

Als je hard traint, ontstaan er scheurtjes in je spieren. Je maakt je spieren als het ware een beetje kapot, maar dit is niets om je zorgen over te maken. Erik: “Daar word je zelfs sterker van. Door te rusten en door eiwitten te eten, kunnen je spieren herstellen.”

Bakje kwark

Daarom is het bijvoorbeeld slim om binnen 20 minuten na je training een bakje kwark met 20 gram eiwit te eten. Topsporters hebben per dag wel zeven van die eiwitmomentjes, met steeds een pauze van ongeveer 2,5 uur.

Sportpizza

Omdat je als topsporter niet gewoon eens lekker pizza kunt bestellen – hoewel het echt wel mag om bijvoorbeeld het winnen van een olympische medaille te vieren – heeft Erik de spizza bedacht: een speciale pizza voor sporters. “Er zit 200 gram groenten en 100 gram vlees op en hij is net zo lekker als een ‘gewone’ pizza. Ik zeg altijd: je kunt geen goud winnen door goed te eten, maar je kunt wel je kans op goud verprutsen door slecht te eten.”

Recept

Kijk hier voor het recept van deze echte sportpizza, dat we eerder al op Sport.nl publiceerden.

 

Bronnen: Olympische Basisagenda 2016-2017 en Goud op je Bord

Foto’s: Michel Zoeter

  • Datum: 05-08-2016
#Sportvoedingsweetje #Prestatieverbetering #Smakelijksportief

Lees ook