Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

In de winter buiten sporten is heerlijk: de frisse lucht, een waterig zonnetje, weinig andere mensen en een prachtige omgeving. Jammer genoeg het sporten in de buitenlucht bij lage temperaturen ook nadelen. Een rondje hardlopen in de vrieskou is bijvoorbeeld niet zo goed voor je huid.

Pakje boter

Dermatoloog Ilan Karavani vertelde aan de website Hln.be wat de vrieskou doet met je huid: “De gure temperaturen zorgen ervoor dat de vetten in je huid gaan bevriezen. Je kan dat het best vergelijken met de structuur van boter op kamertemperatuur en boter in de koelkast. Doordat de vetten bevriezen, wordt de huid minder soepel. Daarnaast zakt het metabolisme én gaat de huid minder talg aanmaken, waardoor ze minder goed beschermd is tegen externe factoren, zoals de koude.”

Resultaat: een ruwe en droge huid die na enige tijd zelfs kan gaan irriteren en ontsteken. En dan zijn er ook nog huidaandoeningen die verergeren onder invloed van kou, zoals couperose en eczeem.

Wat kun je zelf doen?

  • Creëer met een laagje vet een barrière tussen je huid en de buitenlucht. Kies daarbij voor een crème die sterk hydrateert en beschermende en voedende ingrediënten bevat, zoals vitamine E en C, jojoba-olie, hyaluronzuur en glycerine. Smeer met name de plekken goed in die van nature al weinig talgklieren bevatten, zoals knieën, ellebogen en onderbenen, en de delen die in direct contact met de buitenlucht staan.
  • Geef je lippen een goede bescherming met vaseline of cacaoboter. Je lippen bevatten namelijk helemaal geen talgklieren.
  • De huid rond je ogen is dun en kan daardoor wel wat extra bescherming gebruiken.
  • Hoe lekker het ook is, ga na het sporten niet te lang in bad of onder een hete douche. Houd het bij vijf tot maximaal tien minuten en gebruik lauwwarm water. Kies liever voor een wasgel dan voor zeep en badschuim, want die laatste twee onttrekken vet aan de huid.
  • Breng je huid tot rust met stoffen die de huid kalmeren. Daarbij kun je denken aan probiotica: goede bacteriën die de weerstand van de huid verhogen en ontstekingen verminderen.
  • Versterk je huid van binnenuit. Voedingssupplementen met de gezonde Omega 3-vetzuren houden je huid soepel en gehydrateerd. Ook probiotica bestaan in de vorm van supplementen. Bescherming via supplementen moet je zien als aanvulling op de eerdergenoemde maatregelen. 

Meer weten?

Wil je meer tips over bewegen in de kou? Doe dan je voordeel met twee artikelen die eerder verschenen op Sport.nl: Trainen zonder wintertenen! en Wandelen in de winter: laagjes, laagjes, laagjes.

Wanneer je al deze tips in acht neemt, kun je met een gerust hart de vrieskou in. Op naar een mooie sportwinter!

 

Bron: Hln.be

Foto: Shutterstock 

  • Datum: 06-12-2015
#Tipvandeweek #Preventie #Voedingssupplementen

Lees ook