De term boomeritis wordt door artsen gebruikt voor de lichamelijke klachten die zich voordoen bij oudere sporters, in het bijzonder sporters van wie het geboortejaar ligt tussen 1946 en 1964. Zij mogen zich rekenen tot de babyboomgeneratie. Veel van deze babyboomers hebben last van spier- en gewrichtsklachten, telkens op een andere plaats. Peesontstekingen, artritis, kneuzingen en botbreuken zijn slechts enkele voorbeelden van klachten die artsen onder boomeritis scharen.

Weekendkrijgers

Natuurlijk heeft niet iedere babyboomer hier last van. De klachten komen vooral voor bij diegenen die te veel willen. Veel babyboomers met lichamelijke klachten zijn ware ‘weekendkrijgers’: na een hele week werken gaan ze er in het weekend nog eens stevig tegenaan op het sportieve vlak. Gevolg: na het weekend betalen zij de prijs. Verstijfde gewrichten, spierpijn en langzaam bewegende ledematen zijn de meest voorkomende bijwerkingen die deze weekendsporters ervaren.

Natuurlijk zijn er ook generatiegenoten die gewoon te weinig bewegen, met min of meer dezelfde klachten tot gevolg.

Beweeg regelmatig!

Nu zou je kunnen denken dat artsen boomeritis-patiënten adviseren om de brui te geven aan de sport of het op zijn minst wat rustiger aan te doen. Mis! De meeste artsen adviseren juist het omgekeerde: blijf actief en beweeg regelmatig!

Herkenbaar?

Komt dit verhaal je bekend voor? En blijf jij graag op een verantwoorde manier lichamelijk actief tot je echt stokoud bent, maar dan wel zonder pijn? Volg dan onderstaande adviezen van Sportzorg.nl.

  • Ken jezelf en je beperkingen! Neem niet meer hooi op je vork dan je aankunt.
  • Het is nu eenmaal een feit: ben je de 30 gepasseerd, dan neemt je spier- en peesweefsel in kwaliteit af. Accepteer dus dat je minder presenteert.
  • Beweeg je regelmatig, dan werkt dat positief voor je gezondheid en voor je gemoed. Je voelt je prettiger als je regelmatig in beweging komt.
  • Raadpleeg je arts of fysiotherapeut voordat je intensief gaat bewegen. Heb je een tijd niet gesport, onderga dan een sportmedisch onderzoek. Op die manier kom je te weten wat je zwakke plekken zijn en weet je hoe het gesteld is met de conditie van je hart.
  • Informeer bij je arts of fysiotherapeut welke sporten specifiek geschikt zijn voor jouw lichaam. Heb je bijvoorbeeld last van artrose in je enkel, knie en/of heup, dan is bewegen op een zachte ondergrond of in warm water wenselijk.
  • Kies een activiteit die je leuk vindt en die bij je past. Duursporten zoals fietsen, lopen en zwemmen zijn geschikt om tot op hoge leeftijd vol te houden, maar er is nog zo veel meer! De Sportwijzer helpt je op weg.
  • Wissel je beweegactiviteiten af. Ga de ene dag een stuk fietsen en kies de andere keer voor tennissen of zwemmen.
  • Streef ernaar om minstens een halfuur per dag sportief te bewegen.
  • Voorkom spierpijn. Zorg voor een goede trainingsopbouw, doe voordat je gaat sporten een goede warming-up en vergeet na afloop de cooling-down niet.
  • Zorg voor goed materiaal. Zorg bijvoorbeeld voor goede sportschoenen. Daarmee verklein je de kans op spierblessures.
  • Neem les. Een verkeerde houding of techniek zorgt voor onnodige blessures.
  • Zorg dat je genoeg calcium binnenkrijgt. En neem eventueel extra vitamine D in, zodat het calcium goed in de botten wordt opgenomen.

Bron: Sportzorg.nl
Foto: Shutterstock

  • Datum: 26-04-2015
#Tipvandeweek #Ouderensport #Bewegen #Preventie

Lees ook