Menu
Inloggen

Groente is gezond. Daarom raadt het Voedingscentrum je aan om er 250 gram per dag van te eten. Maar wist je ook dat sommige groenten nóg beter voor je zijn dan andere? Wij zetten zeven van de meest gezonde groenten voor je op een rijtje.

1. Boerenkool

Boerenkool is de onbetwiste winterkampioen als het gaat om gezonde groenten. Deze groenbladige groente zit bomvol voedingsstoffen en bevat veel vezels, plus de vitaminen A, C en K en de mineralen koper, calcium en kalium. Daarmee helpt het eten van boerenkool je om sportieve inspanningen langer vol te houden. Boerenkool is niet alleen lekker in een stamppot, je kunt het ook gebruiken in je soep of salade, als ingrediënt voor je groene smoothie of er zelfs chips van maken.

2. Broccoli

Broccoli behoort tot de zogenaamde kruisbloemige groenten. Het zit vol met vitaminen, mineralen en antioxidanten. Vooral vitamine C, ijzer, calcium, magnesium en foliumzuur zijn in deze groene groente goed vertegenwoordigd. Het eten van broccoli helpt daardoor om je weerstand op peil te houden. Bijkomend voordeel van broccoli is dat bijna iedereen het lekker vindt. Eet het bijvoorbeeld gekookt of gestoomd.

3. Spruitjes

Spruitjes zijn niet bij iedereen favoriet. Toch is er alle reden om deze groenten regelmatig op je menu te zetten. Ze zitten net als broccoli vol met vitamine C, foliumzuur, ijzer en calcium en bevatten daarnaast ook veel vitamine K. Met één bord spruitjes zit je al bijna op je dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen. Net als boerenkool zijn spruitjes een echte wintergroente.

4. Spinazie

Omdat in spinazie veel ijzer zit, staat deze groente bekend als krachtvoer voor iedereen die met gewichten traint. Wat iets minder bekend is, is dat er in spinazie ook veel vitamine A, B2, B6, C en K zit, plus de mineralen calcium, magnesium, mangaan, selenium en tryptofaan. Het eten van spinazie zorgt er onder meer voor dat je darmen goed blijven werken en dat je botten gezond blijven. Dat maakt deze groente niet alleen voor krachtpatsers, maar voor iedere sporter een aanrader.

5. Wortels

Met hun oranje kleur zien wortels er lekker uit, en ze zijn ook nog eens supergezond. Het stofje bètacaroteen in worteltjes is goed voor je ogen, en het eten van deze oranje groente zorgt er ook voor dat je huid mooi blijft. Wortels zijn echte vezelbommetjes en bevatten veel vitamine A, B, C en K. Deze oranje groente kun je ook heel goed rauw eten en is daardoor ideaal als tussendoortje.

6. Rode bietjes

De rode biet staat bekend als een groente die je helpt om je sportprestaties te verbeteren. Het eten van rode bieten, en ook het drinken van rodebietensap, helpt je om duurinspanningen langer vol te houden. Het eten van rode bieten helpt ook om je bloed te zuiveren en je lever te ontgiften.

7. Tomaten

Net als wortels zijn tomaten een groente die je makkelijk als lekker tussendoortje kunt eten. Wanneer je tomaten als snackgroente gebruikt, heb je langer een verzadigd gevoel en zul je niet zo snel naar een ander, minder gezond tussendoortje grijpen. Vermoedelijk komt dit doordat in tomaten het stofje lycopeen zit, dat ook zorgt dat ze hun rode kleur hebben. Handig voor als je sport om af te vallen. Tomaten zijn ook lekker in een salade of om op brood te eten.

 

Bronnen: Rubriek.nl, Mens-en-Gezondheid.infonu.nl en Vrouw.nl

Foto: Shuttertstock

  • Redactie