Menu
Inloggen

De meeste dames denken bij sporten eerst aan hardlopen, zwemmen of een rondje lopen, roeien, fietsen en steppen in de sportschool. De gewichten laten veel vrouwen liever links liggen, terwijl er alle reden is om juist vaker aan het ijzer te gaan.

Krachttraining: veel vrouwen moeten er niet zoveel van hebben. Ze zijn bang voor de zware gewichten, hebben geen zin zich tussen de mannen in het krachthonk te begeven of maken zich zorgen dat ze te gespierd worden en het figuur van een bodybuilder gaan krijgen.

Extra spieren

Ben jij ook zo iemand? Dan is het tijd om je kennis over krachttraining eens bij te spijkeren. Krachttraining helpt je inderdaad bij het opbouwen van meer spieren. En die extra spieren betekenen niet alleen dat je botten beter beschermd zijn, maar ook dat je vetverbranding omhoog gaat, waardoor je lichaamsgewicht minder uit vet en meer uit spieren gaat bestaan.

Gezondheidsvoordelen

Maar over dat bodybuildersfiguur hoef je je helemaal geen zorgen te maken. Je zou echt uren per dag moeten trainen om dat voor elkaar te krijgen. Wat wel waar is over krachttraining, is dat het verschillende voordelen voor je gezondheid met zich meebrengt. Denk aan een lager risico op diabetes type 2 en op hart- en vaatziekten en een lagere BMI.

Met gewichten in de weer

Een nieuwe Amerikaanse studie, onder 36.000 vrouwen in de leeftijd van 47 tot 98 jaar, laat dit zien. Vrouwen die oefeningen doen om hun spieren te versterken, hadden in dit onderzoek een lager BMI, aten gezonder en rookten minder. De vrouwen werden gedurende zo’n veertien jaar gevolgd, waarbij ook gekeken werd hoe vaak ze per week met gewichten in de weer waren.

Lager risico op diabetes

De krachttrainende vrouwen zagen hun risico op diabetes type 2 afnemen met dertig procent en het risico op hart- en vaatziekten met zeventien procent. Je zou kunnen zeggen dat dit vooral te maken had met het feit dat deze vrouwen al gezond leefden, maar het positieve effect bleef ook staan als de onderzoekers andere variabelen – zoals leeftijd, beweging in het algemeen en het eten van veel groenten en fruit – afzonderlijk gingen bekijken. Om ook echt te kunnen zeggen wat precies de gunstige invloed is van het doen van krachttraining, is meer onderzoek nodig, maar deze resultaten zijn alvast veelbelovend.

Combineren

De conclusies uit het onderzoek betekenen niet dat je nu je hele cardioprogramma moet inruilen voor alleen nog maar krachttraining. Kijk in plaats daarvan eens of je krachtoefeningen aan je work-out kunt toevoegen, want de combinatie van die twee levert je nog veel meer gezondheidswinst op. Zo bleek uit het onderzoek dat vrouwen die minstens twee uren per week cardiotraining deden en ook nog ruimte maakten om spierversterkende oefeningen te doen, hun risico op diabetes type 2 met zelfs 65 procent zagen afnemen.

Bron: HLN.be

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Gezondheid
Bewegen