Lekker hoor, zo’n koud drankje op een zonnige dag, maar vaak zijn we ons er niet van bewust hoeveel calorieën je eigenlijk binnenkrijgt door regelmatig frisdrank en alcoholische drankjes te drinken. Twee glazen cola na het hardlopen, twee biertjes na het zwemmen, twee wijntjes na die work-out in de sportschool: ze zorgen er zomaar voor dat je een groot deel van je net verbrande calorieën er alweer bij hebt gedronken.

Eten

Bovendien heb je, zeker als je alcohol drinkt, veel sneller de neiging om daar ook iets te eten bij te nemen. Je kent dat vast wel: een portie bitterballen of een bakje chips bij je biertje of lekkere belegde toastjes bij je glas wijn.

Water

Die neiging is kleiner wanneer je een glas water drinkt. Volgens onderzoekers van de universiteit van Navarra verkleint het vervangen van één glas frisdrank per dag door een glas water de kans op obesitas al met 15 procent. Als je in plaats van een glas bier een glas water neemt, loop je zelfs 20 procent minder risico op obesitas. 

Studenten

Aan het onderzoek van de universiteit van Navarra deden 16.000 studenten mee, die vanaf het moment dat ze begonnen met studeren elke twee jaar antwoord gaven op een lijst met vragen over hun drinkgedrag. Het onderzoek duurde in totaal acht jaar.

Obesitas

Na die acht jaar bleek dat 873 deelnemers obesitas hadden. Met wiskundige modellen werd daarna onderzocht wat er zou zijn gebeurd als zij elke dag één glas bier, wijn, frisdrank of andere drank hadden vervangen door een glas water. De kans dat ze dan ook obesitas hadden gehad, bleek aanzienlijk kleiner.

Bron: Nu.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 04-06-2018
#Tipvandeweek #Alcohol #Overgewicht

Lees ook