Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

De burpee is dankzij de opkomst van crossfit een populaire, maar ook een pittige oefening. Het is een combinatie van een squat, een push-up en een sprong. Het zal je dan ook vast niet verwonderen dat je bij het doen van burpees heel wat spieren traint: onder andere die in je benen, je armen, je buik, je rug en je borst. Ook krijg je een betere conditie en word je leniger en explosiever als je burpees inbouwt in je trainingsschema.

Eigen lichaamsgewicht

Voor het uitvoeren van burpees heb je niet veel nodig: alleen je eigen lichaamsgewicht. Je kunt deze oefening dan ook overal doen, zowel in de sportschool als thuis, buiten of onderweg. Burpees kunnen ook goed deel uitmaken van een circuittraining of een intervaltraining.  

Bovenbeenspieren

Aan het begin van de burpee sta je rechtop. Vervolgens zak je door je knieën, voor het uitvoeren van een squat. Je gebruikt hierbij je hamstrings, je bovenbeenspieren en je grote bilspieren, maar ook je core, om in balans te blijven.

Rug, buik en armen

Nu zet je je handen op de grond en spring je naar achteren, tot je in de startpositie van een push-up staat. Ook hierbij gebruik je weer je bovenbeenspieren en de grote bilspieren. Op het moment dat je voeten op de grond landen, worden ook de spieren in je rug, je buik, je armen en je schouders aan het werk gezet. Doe nu een push-up. Hierbij zijn de spieren in je armen, rug, schouders en borst actief, samen met je core.

Kikker

Als je vervolgens weer naar voren springt, zodat het lijkt of je de houding aanneemt van een kikker, zet je de spieren in je benen aan het werk, zowel de grotere als de kleine. Ook je buikspieren werken mee en zorgen ervoor dat je in balans blijft. Tot slot maak je bij een burpee een sprong omhoog. Daarbij gebruik je weer dezelfde spieren als bij de squat aan het begin, alleen is de beweging die je maakt nu explosiever.

Lichter of zwaarder

Ben je nog niet zo bekend met burpees? Dan kun je ze in het begin ook zonder sprong uitvoeren. En gaat een push-up je nog niet zo makkelijk af? Dan mag je deze ook doen op je knieën. Mag het van jou juist wel een beetje zwaarder? Doe de oefening dan op een rustiger tempo.

Bronnen: Fitsociety.nl en Stoerevrouwensporten.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 23-06-2018
#Bewegen

Lees ook