Menu
Inloggen

We drinken in Nederland met zijn allen miljoenen liters koffie per dag. Maar hoe zit het eigenlijk met de combinatie van koffie en sport: Is een kop koffie voordat je gaat sporten een schot in de roos of kun je beter geen koffie drinken op de dag van je training?

Nog niet zo lang geleden meldde de Volkskrant – gebaseerd op twee grote onderzoeken waarover het vakblad Annals of Internal Medicine publiceerde – dat koffie drinken de kans op een lang leven vergroot. Al bij het drinken van één kop koffie per dag zou je hiervan de vruchten plukken, en drie koppen koffie per dag zouden een optimale positieve invloed op je gezondheid hebben.

Koffiedrinkers

Aan het onderzoek deden 185.000 Amerikanen mee. Zij gaven aan hoeveel koffie ze dronken en werden daarna zestien tot twintig jaar gevolgd. De onderzoekers hielden bij waaraan de deelnemers uiteindelijk overleden. Daaruit bleek dat koffiedrinkers minder snel dood gingen aan de gevolgen van hart- en vaatziekten en aan aandoeningen aan het spijsverteringsstelsel, bepaalde vormen van kanker, diabetes en nierziekten.

Niet allemaal aan de koffie

Toch betekenen deze resultaten niet dat je nu ook aan de koffie moet als je meer van andere drankjes houdt, zegt Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid van het Voedingscentrum. Ook als je elke dag drie koppen zwarte of groene thee drinkt heb je namelijk minder kans op hart- en vaatziekten en op een beroerte.

Adrenaline

En koffie en sportprestaties, hoe zit dat dan? Als je koffie met cafeïne drinkt, zou dit een positieve invloed hebben op de aanmaak van adrenaline. Als gevolg daarvan heb je meer energie en stroomt ook je bloed beter van je hart naar je spieren. Dat zorgt er vervolgens weer voor dat je tijdens het sporten meer energie en minder spierpijn hebt en je ook minder snel moe wordt.

Na twintig minuten

Je merkt dit effect pas na zo’n twintig minuten en het blijft daarna ongeveer vier uren doorwerken. Hoeveel koffie je nodig hebt om te kunnen profiteren van die extra adrenaline, hangt af van je lichaamsgewicht. Weeg je bijvoorbeeld 60 kilo, dan geeft het drinken van twee kopjes koffie je deze extra energieboost voor je training.

Gefilterd

Of je nu van koffie houdt of niet, het allerbelangrijkste is dat je elke dag genoeg drinkt: 1,5 tot twee liter, in de vorm van water, koffie en/of zwarte en groene thee zonder suiker. Koffie met melk en een cappuccino mogen ook. Het Voedingscentrum voegt daar nog aan toe dat voor je gezondheid gefilterde koffie het beste is. In ongefilterde koffie zit een stofje dat het cholesterolgehalte in je lichaam verhoogt.

Bronnen: Voedingscentrum en Koffie-weetjes.nl

Foto: Shutterstock

  • Redactie