Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Een groentesmoothie kun je nemen als ontbijt, maar ook als tussendoortje, bijvoorbeeld voor of na je training. De ene smoothie is de andere niet – want er zijn vast ook combinaties die je minder lekker vindt –, maar de redactie van LINDAnieuws heeft een paar favorieten op een rijtje gezet. 

Boerenkool voor sterke botten

Eentje daarvan is een smoothie met een handje blauwe bessen en zeven bevroren blokjes boerenkool, de groente die een goede bron is van de vitamines A, C en K. Die laatste vitamine zorgt voor sterke botten. In deze boerenkoolsmoothie gaan ook nog een halve (rijpe) avocado en een eetlepel lijnzaad. Je hoeft alles alleen maar in de blender te stoppen en binnen een paar minuten heb je een lekkere én gezonde smoothie.

Energieboost met bloemkool

Bloemkool is een groente die je misschien niet zo snel verwacht in een smoothie, maar in combinatie met verschillende citrusvruchten zorgt het ervoor dat je echt een energieboost krijgt. Handig voor als je een zware training of wedstrijd op het programma hebt staan. Je stopt in deze smoothie 200 gram bloemkoolroosjes, één rode paprika, twee sinaasappels, één citroen, drie dadels, een halve grapefruit, een eetlepel lijnzaad en yoghurt. Ook deze ingrediënten hoeven alleen even in de blender voordat je kunt genieten van je oranjegekleurde drankje.

Pompoensmoothie

Pompoen is een groente die bij lang niet iedereen wekelijks op het menu staat, maar het is een verrassend lekker ingrediënt in een smoothie. Je combineert het met melk, yoghurt, vanille en een beetje kaneel. Vind je de smoothie niet zoet genoeg? Dan kun je er ook nog wat stevia bij doen. 

Goed voor je weerstand

Ben je net hersteld van een verkoudheid of zomergriep, of denk je dat je daar tegenaan zit? Kies dan voor een groentesmoothie met komkommer, kokosmelk en spirulina. Dit laatste ingrediënt is een bron van vitamine B en daardoor goed voor je weerstand. In deze smoothie gaan ook een banaan en spinazie. 

Vezelbommetje

Wil je in één keer een heleboel verschillende vitaminen binnenkrijgen? Kies dan voor een smoothie met boerenkool, bietjes, wortels, aardbeien en banaan. Deze smoothie zit ook nog eens bomvol met vezels en antioxidanten. Je doet eerst de groenten in de blender, samen met twee kopjes water. Als alle groenten zich goed met het water hebben vermengd, doe je er ook het fruit bij, eventueel met wat munt als je je drankje nog wat frisser wilt maken. Na nog even blenden is je smoothie klaar. 

Bronnen: Lindanieuws.nl, Bettyskitchen.nl en Simplegreensmoothies.com

Foto: Shutterstock

  • Datum: 18-06-2018
#Tipvandeweek #Vitamines

Lees ook