Menu
Inloggen

In het midden van de negentiende eeuw spoelde er op Terschelling een vat rode bessen aan. Het waren cranberries, afkomstig uit Noord-Amerika. Besjes die heel nuttig zijn als je tijdens of na je training op een gezonde manier snel nieuwe energie wilt opdoen.

Sinds het aanspoelen van het vat met bessen verspreidde de cranberrystruik zich over heel Terschelling en groeit hij ook op het naastgelegen eiland Vlieland. De besjes zitten vol met verschillende vitamines: ze bevatten vitamine B5, B6, C, E en K.

Mineralen

Ook mineralen zijn goed vertegenwoordigd in cranberries. Vooral mangaan springt er met zestien procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid uit. Daarnaast zijn de besjes een bron van koper, ijzer en in mindere mate kalium, calcium, fosfor, magnesium en zink.

Minder snel verkouden

Van cranberries is bekend dat ze kunnen helpen om een blaasontsteking te voorkomen of om er sneller van af te komen. Ook is wetenschappelijk aangetoond dat ze goed zijn voor je immuunsysteem. Eet je regelmatig een handje van deze besjes, dan word je waarschijnlijk minder snel verkouden of grieperig.

Fytonutriënten

Verantwoordelijk voor die positieve invloed op je immuunsysteem is het stofje proanthocyadine, dat in ruime mate in cranberries aanwezig is. Dit is een zogenaamd fytonutriënt, waarvan er tientallen in cranberries zitten. Ze spelen een belangrijke rol in allerlei processen in je lichaam.

Versterkende werking

De namen van deze fytonutriënten – zoals fenolzuren, anthocyadinen en flavonoïden – zijn allemaal wat moeilijk, maar ze hebben over het algemeen een werking die sterker is dan die van vitaminen en mineralen. Ook versterken ze vaak de werking van vitaminen en mineralen en ook van andere fytonutriënten. Dit maakt dat je beter een handje verse cranberries kunt eten dan cranberrypillen kunt slikken, want deze pillen hebben die versterkende werking niet.

Nieuwe energie

Doordat cranberries relatief veel calorieën en natuurlijke suikers bevatten, kun je ze goed eten als je tijdens of na het sporten op een gezonde manier snel nieuwe energie wilt opdoen. Ook als brandstof voorafgaand aan je training komt een handje cranberries goed van pas.

In een energiereep

Cranberries zijn ook een lekker onderdeel van je lunch: bijvoorbeeld in een salade, in de rijst of om je pannenkoek mee te beleggen. Maak je wel eens zelf energierepen? Dan is het een goed idee om cranberries daar doorheen te mengen om je reep een frisse smaak te geven.

 

Bronnen: Mens-en-gezondheid.infonu.nl en Basboernoten.nl

Foto: Shutterstock

  • Redactie