Menu
Inloggen

Als er één groente typisch Nederlands is, dan is het wel de bloemkool. En waar het bij andere echt Hollandse groenten zoals boerenkool zo is dat de één er helemaal dol op is en de ander er niet veel van moet hebben, is bloemkool bij bijna iedereen onomstreden populair.

En dat is niet zo gek, want bloemkool is gezond én lekker. Net als veel andere groenten bevat dit broertje van de broccoli veel vezels, voedingsstoffen en antioxidanten, terwijl bloemkool ook rijk is aan de vitamines B, C en K. Daarnaast zitten er in deze groente weinig calorieën.

Calcium

Bloemkool bevat ook verschillende mineralen, zoals fosfor, kalium en calcium. Dit laatste mineraal vind je vooral in de groene bladeren van de bloemkool, die je rauw kunt eten of bijvoorbeeld als ingrediënt voor je salade kunt gebruiken.

Kort koken

Ga je bloemkool koken, dan is het even goed opletten hoelang je dit doet. Vroeger was men ervan overtuigd dat je bloemkool minimaal een halfuur moest koken omdat dan alle giftige stoffen uit de groente zouden verdwijnen. Maar inmiddels weten we dat je bloemkool juist kort moet koken, waarbij vijf minuten al genoeg is, om zo veel mogelijk van de vitamines en mineralen te behouden. Je kunt bloemkool zelfs rauw eten.

Paarse bloemkool

De witte bloemkool kennen we natuurlijk allemaal, maar er bestaat ook bloemkool die paars, groen of oranje van kleur is. Koop je de ‘gewone’ witte bloemkool, let er dan op dat hij een mooie blanke kleur heeft en een structuur die goed gesloten is. Dit zijn de lekkerste bloemkolen om te eten. 

Bewaren

Als je bloemkool in de koelkast bewaart, blijft het ongeveer een week tot tien dagen goed. In de vriezer kun je deze groente zelfs maximaal een jaar bewaren. Maak de bloemkool dan voordat je hem invriest schoon, snijd het witte gedeelte in roosjes en blancheer deze.

Superhip

Bloemkool kennen we natuurlijk allemaal als onderdeel van een echte Hollandse maaltijd met aardappels en eventueel vlees. Maar met bloemkool kun je veel meer kanten op. Gebruik het bijvoorbeeld als ingrediënt voor een hartige taart of om er een bloemkoolpizzabodem van te maken of eet de roosjes als gezond tussendoortje met een lekker en gezond dipsausje. Zo zie je maar: die oude, vertrouwde bloemkool is nog altijd superhip.

Bronnen: Voedingscentrum en Gezondheidsnet

Foto: Shutterstock

  • Redactie