Menu
Inloggen

Tegenwoordig vind je steeds meer sojaproducten in de supermarkt: sojaburger, sojamelk en tofu. Zeker als je een vegetarisch dieet volgt of als je vlees wilt vervangen voor een plantaardig product is soja een prima keuze. We zetten de voor- en nadelen even op een rij.

Met soja worden allerlei producten gemaakt, bijvoorbeeld sojaburgers en sojamelk. Sinds kort mag de levensmiddelenindustrie na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie die benamingen alleen niet meer gebruiken. 'Om verwarringsgevaar bij de consument te voorkomen' is het nu sojasap in plaats van sojamelk.

Eiwitten en goede vetten

Soja wordt als een prima vleesvervanger gezien omdat het een bron van eiwitten is. Bij soja is het eiwitgehalte gelijk aan de eiwitten in vlees. Dat komt ook doordat in soja de volledige keten aan zogenaamde aminozuren aanwezig is. Behalve eiwit is de sojaboon ook rijk aan ijzer in de vorm van ferritine. In soja zitten verder ook veel goede vetten als omega 6 en omega 3 vetten.

Lactose intolerantie

Behalve een alternatief voor vlees is soja ook een goed alternatief voor melk. Zeker voor sporters met een lactose intolerantie is dat handig. Dat betekent namelijk dat je allergisch bent voor koemelk. Soja producten kunnen dan een prima oplossing zijn.

Spierherstel

In sojaproducten schuilt ook een nadeel voor sporters. Als je sojamelk vergelijkt met koemelk dan blijkt dat er bij spierherstel een verschil zit in de eiwitten. Bij soja gaat de opname van de aminozuren veel sneller dan bij melk, maar dat gaat ook ten koste van een goede opname. 

Variatie

Hoewel soja een goed alternatief is voor vlees en melk is het niet aan te raden alleen soja te eten. Zoals met alles blijft variatie belangrijk. Je kunt ongeveer 20 a 30 gram soja per dag nuttigen zonder nadelige effecten te ervaren.  

Bronnen: Fit.nl en Fitsociety

Foto: Shutterstock 

  • Redactie