Menu
Inloggen

Ergens koploper in zijn, dat is normaal gesproken iets om trots op te zijn. Maar dat geldt niet voor het feit dat Nederlanders van alle inwoners van Europa per dag het langst zitten. Wat kun je doen om dat te veranderen?

Ook al is lang zitten niet gezond, toch doen we dat in Nederland massaal, zo tonen cijfers van het Kenniscentrum Sport en het RIVM aan. 32 procent van alle Nederlanders zit meer dan 7,5 uur per dag en daarmee zijn we ‘kampioen’ van Europa, gevolgd door de Denen en de Tsjechen. Het gemiddelde voor heel Europa is 18 procent.

Gevolgen van lang zitten

Wat gebeurt er eigenlijk als je zo veel uren per dag op een stoel zit? Sowieso loop je dan een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en op diabetes type 2. Zit je meer dan acht uren per dag, dan heb je een 10 tot 27 procent grotere kans dat je vroegtijdig overlijdt, vergeleken met mensen die minder dan vier uren per dag zitten.

Tieners

Vooral als tiener haal je de 7,5 uur of meer per dag gemakkelijk, vooral doordat je veel in de klas zit, huiswerk aan het maken bent of met je (spel)computer of tablet bezig bent. Ook als je werk doet waarvoor je veel achter een bureau zit kom je al snel aan de 7,5 uur zitten per dag.

Korte wandeling

Het RIVM geeft aan dat er nog weinig goed onderzoek is gedaan naar wat het beste werkt om mensen minder te laten zitten en daarmee de gezondheidsrisico’s te verkleinen. Toch zijn er al genoeg dingen die je kunt doen: denk aan elk uur even een paar minuutjes opstaan om een wandelingetje naar de wc, het kopieerapparaat of het bureau van een collega of klasgenoot te maken.

Alleen koffie of thee voor jezelf

En is het tijd voor koffie of thee? Wees dan eens niet zo sociaal om voor iedereen iets mee te nemen, maar laat elke collega of klasgenoot voor zichzelf iets halen. Zo heeft iedereen een klein beweegmoment te pakken. En ook in de pauzes heb je natuurlijk zelf de keus: plof je met een groepje klasgenoten of collega’s neer op een stoel in de kantine of ga je met elkaar een frisse neus halen tijdens een wandeling om zo even in beweging te zijn?

Zit-sta-bureaus en fietsstoelen

Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kun je op je werk bijvoorbeeld ook experimenteren met zogenaamde zit-sta-bureaus of fietsstoelen. Deze motiveren je vanzelf al om per dag meer te staan en/of te bewegen.

Bronnen: Msn.com en Minder-zitten.nl

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Bewegen
Preventie