Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Insmeren: daar denk je vaak wel aan tijdens een zomerse stranddag. Maar zo aan het begin van de lente, als het wel al lekker warm is maar nog niet boven de 25 graden, ga je er al gauw van uit dat het geen kwaad kan om buiten in de zon te gaan trainen zonder zonnebrandcrème te gebruiken.

Niet gewend aan de zon

Toch is dat niet verstandig, want juist bij de eerste zonnestralen in de lente, als je huid nog vrij bleek is, kan deze gemakkelijk verbranden. “Het is belangrijk om nu al te smeren”, zegt de Vlaamse dermatoloog Sandra Swinberghe tegen VTM Nieuws. “Want na een hele winter binnen zitten is onze huid niks meer gewend.”

Zonnekracht

Wat veel mensen ook niet weten, is dat de kracht van de zon niet samenhangt met de temperatuur. Dat betekent dat de zon op een heldere en koele dag waarop het tussen de 15 en 20 graden is, minstens net zo sterk kan zijn als op een zomerdag met een temperatuur van meer dan 25 graden. Je kunt zo ook op een prille lentedag al verbranden als je een halfuur onbeschermd in de zon bent.

Rustig wennen

Laat je huid daarom rustig wennen aan de lentezon. Dat betekent om te beginnen dat je tussen 12.00 en 15.00 uur beter uit de zon kunt blijven. Wil je toch gaan trainen, bedek je huid dan volledig met kleding en je hoofd eventueel met een pet of een (zonne)hoed. 

Factor 30

Smeer jezelf dertig minuten voordat je sportsessie begint in met zonnebrandcrème met een factor van 30 of hoger. Vergeet niet om een nieuwe fles te kopen, want bij crème die nog van vorig jaar is, is de bescherming inmiddels al minder krachtig. Smeer jezelf om de twee uur opnieuw in of nadat je training erop zit.

Bronnen: AD.nl, 21bis.be en Huidarts.com

Foto: Shutterstock

  • Datum: 20-04-2018
#Tipvandeweek #Preventie

Lees ook