Menu
Inloggen

In de zomer hoort ook zomers fruit zoals kersen bij. Maar dat kersen tijdens de warme maanden volop verkrijgbaar zijn, is niet de enige goede reden om jezelf te trakteren op een portie van dit rode fruit. Ze zijn namelijk ook erg gezond!

Kersen zijn bijvoorbeeld lekker als tussendoortje voorafgaand aan of na afloop van je training. In 200 gram kersen zitten maar 108 kilocalorieën, dus je zult er niet dik van worden en ze liggen ook niet zwaar op de maag als je vlak daarna gaat sporten. 

Vitaminebommetjes

Kersen zijn echte vitaminebommetjes. Er zit vooral veel vitamine A en C in. Daarnaast bevatten kersen de mineralen koper en kalium. Dat laatste mineraal helpt om je bloeddruk te verlagen en biedt bescherming tegen hartritmestoornissen.

Sneller spierherstel

Onderzoek aan de universiteit van Michigan heeft aangetoond dat kersen ook helpen om je spieren sneller te laten herstellen van een zware inspanning, waardoor je minder last hebt van spierpijn. Dat komt doordat kersen helpen om de vrije radicalen tegen te gaan die in je lichaam ontstaan als je intensief sport.

Weerstand

Net als onder andere wortels bevatten kersen bètacaroteen. Dit is een zogenaamde provitamine die jouw lichaam omzet in vitamine A. Het levert een bijdrage aan het gezond houden van je botten, je tanden en je huid en is van belang voor je weerstand en je gezichtsvermogen.

Beter slapen

Twee andere universiteiten, die van Pennsylvania en Rochester, deden onderzoek naar het effect van het eten van kersen op slapeloosheid. Deze studie toonde aan dat mensen die kersen hadden gegeten, daarna zes procent langer sliepen. Dit heeft te maken met het stofje melatonine in kersen, dat je slaappatroon reguleert. Slim dus om kersen te eten als je voor een belangrijke wedstrijd altijd net wat minder goed slaapt.

Kersen eten

Was kersen altijd eerst goed onder de kraan voordat je ze gaat eten. Kersen zijn meteen nadat je ze gekocht hebt op hun lekkerst. Het beste is om ze bewaren op een koele plek zonder ze af te dekken. Ze blijven dan één of twee dagen goed. Zet je ze in de koelkast, dan zijn ze ongeveer drie tot vijf dagen houdbaar.

Kersenpit

Tot slot: Hoe zit het nu met de kersenpit, kun je die wel of niet eten? Het is beter om dit niet te doen, want er kan een giftig stofje in zitten dat vrijkomt als je op de pit kauwt of deze in je mond vermaalt. Probeer de pit dus uit te spugen. Slik je per ongeluk toch eens een pit door, maak je dan geen zorgen, want het kan ook weer niet meteen kwaad.

Bron: Gezondheidsnet en Mens-en-gezondheid.infonu

Foto: Shutterstock

  • Redactie