Hardlopen op blote voeten is hip, maar eigenlijk is het al eeuwenoud. In het Oude Griekenland liepen atleten al op blote voeten. Tegenwoordig zijn de zogenaamde barefoot runs erg in opkomst, hardloopwedstrijden waarbij iedereen zonder schoenen aan de start staat. 

Minder stress

Volgens de fans kun je door te rennen op blote voeten beter aarden, wat ervoor zorgt dat stress afneemt, dat je beter slaapt en minder snel een slecht humeur krijgt. Ook voor je looptechniek zou rennen op blote voeten beter zijn, omdat je als vanzelf op je voorvoet landt. Dat zou de kans dat je een blessure oploopt verkleinen. Maar is dat wel echt waar?

In glas trappen

Rob Veer, expert van Hardlopen.nl, kijkt er toch iets anders tegenaan. In Kenia, waar veel atleten ook op blote voeten lopen, is de trend juist om vaker wél schoenen te gaan dragen. “Die lopers zijn maar wat blij met schoenen. Dat is deels status, maar ook gewoon praktisch, want niemand vindt het fijn om in doorns, glas of steentjes te trappen”, vertelt Rob.

Zuiniger lopen

Net als Mirjam Steunebrink, ook expert van Hardlopen.nl, ziet Rob ook een andere ontwikkeling: de zogenaamde minimalistische schoenen die hun intrede doen. Bijvoorbeeld de Vibram Five Fingers of de Nike Free: schoenen met heel weinig of helemaal geen steun of demping. “Het lijkt erop dat wie aan die schoenen gewend is, wat zuiniger kan lopen dan op de traditionele schoenen. Dus sneller bij eenzelfde energieverbruik”, vertelt Rob. 

Bloedblaren

“Minimalistische schoenen lijken een voorzichtige invloed te hebben op blessures. Maar daar is nog weinig wetenschappelijk bewijs voor gevonden”, zegt Mirjam. Ze weet wel dat het lopen op blote voeten een groot nadeel heeft: “Lopers die veel op Vibram Five Fingers lopen, doen ook wel eens blootsvoets mee aan een evenement. De ervaring daarbij is dat dit net zo natuurlijk loopt als de Five Fingers, maar wel met bloedblaren tot gevolg vanwege de wrijving die ontstaat. Dat ben je ook niet gewend.

Rustig opbouwen

Het betekent niet dat het kwaad kan om op blote voeten te lopen, mits je gezond bent en geen afwijkingen hebt, wel dat je het rustig moet opbouwen. Geef jezelf dus niet meteen op voor een hardloopwedstrijd op blote voeten, maar bijvoorbeeld wel voor een workshop tijdens een zogenaamd barefoot evenement, zodat je op een verantwoorde manier kunt kennismaken met barefoot running.

Bronnen: HLN.be en Hardlopen.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 01-04-2018
#Hardlopen

Lees ook