Menu
Inloggen

Dumbbells, barbells, reps en sets, 1RM, VO2MAX: als je voor het eerst (na een lange tijd) de sportschool binnenstapt, kan het je al snel duizelen van alle fitnesstermen die je hoort of tegenkomt. Wij zetten op een rijtje wat de belangrijkste termen in fitnessjargon betekenen.

Of je nu zelf aan de slag gaat in de sportschool, of je laat rondleiden en begeleiden door een instructeur: de kans is groot dat je fitnesstermen ziet of hoort die je niet kent. Dit is wat het in gewoon Nederlands betekent:

Dumbbell

Een dumbbell is niets anders dan een gewicht, in de vorm van een kleine staaf met schijven eraan. Je kunt het ook een halter noemen. Dumbbells zijn er in verschillende gewichtsklassen, die meestal beginnen bij 2 kilogram en doorlopen tot wel 40 kilogram. Dumbbells houd je in één hand.

Barbell

Ook de barbell is een gewicht, maar dan in de vorm van een lange staaf. Deze heeft van zichzelf vaak al redelijk wat gewicht, maar je kunt dit nog verzwaren door er schijven met losse gewichten op te plaatsen. Een barbell kun je ook een stang noemen. Als je met een barbell traint, houd je die altijd in twee handen.

Reps

Hoor je jouw trainer of instructeur praten over het aantal reps dat je moet uitvoeren bij een oefening met dumbbells of een barbell? Dan bedoelt hij niets anders dan het aantal herhalingen dat je van de oefening doet.

Sets

Eén set staat gelijk aan één serie van oefeningen. Doe jij van één oefening acht reps, dan vormen deze samen een set. Tijdens een fitnesstraining is het gebruikelijk om van elke oefening twee tot vier setjes achter elkaar te doen, met telkens een korte pauze tussendoor.

Pomp

Dit is een term voor echte krachttrainers die bij elke oefening uitgebreid de tijd nemen voor de uitvoering. Doordat er dan veel bloed naar je spieren wordt gedrukt, kunnen die spieren je een pomp geven. Ze voelen daardoor ineens een stuk massiever aan.

VO2MAX

VO2MAX is een eenheid die iets zegt over hoe het gesteld is met je conditie. VO2MAX staat synoniem aan wat jouw maximale zuurstofopname is. In de sportschool kun je op cardioapparatuur onder begeleiding van een trainer een test doen om jouw VO2MAX te bepalen.

1RM

Deze eenheid hoort bij de krachtapparatuur in de sportschool. Het zegt hoeveel gewicht jij op kunt tillen als je maar één herhaling hoeft te doen van een oefening. Aan de hand daarvan kun je bepalen met welk gewicht je jouw oefeningen het beste kunt uitvoeren. Wil je sterker worden, train dan op 80 procent van je 1RM. Wil je jouw 1RM bepalen, doe dan eerst een goede warming-up en dan meteen de oefening. Je spieren zijn dan wel warm, maar nog niet uitgeput van het harde trainen.

HIIT

Word je door je instructeur of door een sportmaatje uitgenodigd om een lesje HIIT mee te doen? Dan gaat het over een korte, intensieve training waarbij je hartslag flink de hoogte in gaat. Het is vooral een goede trainingsvorm als je wilt afvallen.

Burpee

Push-ups, sit-ups, squats: die kent bijna iedereen inmiddels wel. Maar wat is nu precies een burpee? Deze oefening is eigenlijk een squat en push-up ineen, die je achter elkaar doet en afsluit met een sprong. Een goede oefening om je hele lichaam te trainen.

TRX

TRX is een van de nieuwste trends in fitnessland en het kan dus maar zo gebeuren dat je iemand in je vriendenkring hoort over TRX-training. Het is niets anders dan het doen van oefeningen met een TRX-band, een band met twee handvaten. Hiermee train je met je eigen lichaamsgewicht.

Bronnen: Fitsociety.nl en Anytimefitness.nl

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Fitness