Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Glutenvrij, veganistisch, lactosevrij, koolhydraatarm, suikervrij: er zijn zoveel diëten dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Wat past er nu het beste bij jou en bij jouw levensstijl?

Lactosevrij

Als je een lactosevrij dieet gaat volgen, betekent dit dat je melk en andere zuivelproducten zoals yoghurt, melkchocolade, kaas en smeerkaas laat staan. Kwaad kan dit niet, tenzij je hierdoor een tekort aan calcium opbouwt. Maar wil je een lactosevrij dieet volgen om af te vallen, dan kun je je de moeite beter besparen. Er bestaan namelijk zoveel producten waar melk in verwerkt is dat het ingewikkeld is om dit voedingspatroon echt strikt te volgen. Bovendien valt het resultaat vaak tegen. Ben je niet lactose-intolerant, dan kun je zuivel dus gewoon blijven eten en drinken.

Glutenvrij

Glutenvrij eten lijkt tegenwoordig wel een hype. Bij mensen die glutenintolerant zijn kunnen gluten zorgen voor buikpijn en diarree. Heb je geen overgevoeligheid voor gluten, dan is het echter niet nodig om de graansoorten waar ze in zitten uit je voeding te schrappen. Sterker nog, je kunt dit maar beter niet doen, omdat je dan snel een ijzer-, zink- of ander tekort oploopt.

Koolhydraatarm

Van veel koolhydraten eten word je dik. Dat fabeltje zit nog steeds in het hoofd van veel mensen. Maar koolhydraten, die vooral in brood, pasta en andere graanproducten zitten, uit je voeding schrappen is helemaal niet zo’n slim idee, zeker niet als je regelmatig lekker sport. Koolhydraten zijn namelijk een van de belangrijkste brandstoffen voor ons lichaam, zolang je maar de goede koolhydraten eet. Langzame koolhydraten, die bijvoorbeeld in volkoren brood en speltpasta zitten, geven je energie en zorgen ervoor dat je langer een vol gevoel hebt.

Veganistisch

Niet alleen melk, maar ook vis, vlees, eieren en alle andere dierlijke producten uit je voeding schrappen: dat is het veganistisch dieet. Doe je dit vanuit een bepaalde overtuiging, dan is dat natuurlijk prima, maar als je dit dieet volgt om af te vallen, dan heeft het niet zo veel zin. Een veganistisch dieet is veel te eenzijdig om te gelden als gezond voedingspatroon. De kans is groot dat je een tekort opbouwt aan zaken die je lichaam juist nodig heeft.

Suikervrij

Suiker is niet alleen de veroorzaker van ziekten als diabetes en hartaandoeningen, maar kan ook een echte dikmaker zijn. Suikers zijn in feite calorierijke koolhydraten, en het kan dus zeker geen kwaad om te minderen met het eten van suiker. Maar helemaal suikervrij eten is bijna onmogelijk. Suiker zit bijna overal in, óók in groenten en fruit. Ze helemaal uitbannen uit je eetpatroon is dan ook niet nodig om gezond te kunnen leven.

Conclusie

En dat vat mooi samen wat je in het algemeen het beste kunt aanhouden. Sommige dingen kun je beter met mate eten, maar bepaalde producten volledig uit je eetpatroon bannen is niet zo zinvol, tenzij je ergens intolerant voor bent of er uit overtuiging voor kiest. Lekker gezond en gevarieerd eten is en blijft voor de gemiddelde sporter de beste richtlijn.

Bron: HLN.be

Foto: Shutterstock

  • Datum: 31-03-2018
#Sportvoedingsweetje #Gezondheid #Vitamines #Voedingsstoffen

Lees ook