Menu
Inloggen

Hoeveel kleuren heeft jouw maaltijd gemiddeld? Kies je ook vaak zo saai voor maar één of twee kleuren tegelijk? Dan geeft ‘Ga voor Kleur’ jou de uitdaging om extra kleur toe te voegen op je bord, in de vorm van groente en fruit. Niet alleen leuk en lekker, maar ook nog eens heel gezond!

Alleen groene spruitjes, rode bietjes of oranje worteltjes: dat is niet alleen saai, maar het zorgt er ook voor dat je minder verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt dan wanneer je in je maaltijden verschillende groenten met elkaar combineert. En dat combineren kan niet alleen tijdens het avondeten, maar ook tijdens je lunch of de avondmaaltijd.

Lunch met kleur

Denk voor je lunch bijvoorbeeld maar aan een lekkere snijbietsalade met cherrytomaatjes, peren, honing, tijm en zilvervliesrijst. Je combineert dan de kleuren rood, groen en geel op je bord. Of kies voor een zachtfruit crostini met blauwe bessen, bramen, rode bessen, olijfolie, knoflook, tijm, brie en volkorenbrood: daarin breng je de kleuren rood, blauw en zwart bij elkaar.

Recepten

De recepten van deze lunchgerechten, en ook van allerlei hoofdmaaltijden, bijgerechten, voorgerechten, gezonde snacks en drankjes, zijn te vinden op de website van ‘Ga voor Kleur’: een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Zij willen je laten zien hoe jij je leven, en vooral je bord, op een makkelijke manier gezonder en kleurrijker kunt maken.

Creatief met kleur

Je kunt ook op je eigen creatieve manier invulling geven aan ‘Ga voor Kleur’, bijvoorbeeld door elke week een bepaalde kleur centraal te stellen. Je kunt dan de ene week zo veel mogelijk paarse extra ingrediënten aan je maaltijden toevoegen, de week erna proberen zo veel mogelijk oranje in je eten te stoppen, enzovoort.

Ziekten voorkomen

Huisarts Tamara de Weijer is ambassadeur van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit. Ze heeft veel kennis in huis over wat voedsel voor je gezondheid kan doen en is fan van kleurrijk eten. “Goede voeding kan zowel ziekten voorkomen als ingezet worden bij de behandeling van ziekten.” 

Goed bezig

Meesterkok Rudolph van Veen, eveneens ambassadeur, sluit zich bij haar aan. “Het is niet alleen leuk om te variëren met verschillende kleuren groenten en fruit, het is ook erg gezond. Eet dus zo veel mogelijk verschillende kleuren, zo weet je zeker dat je goed bezig bent.” 

Bron: Ga voor kleur

Foto: Shutterstock

  • Redactie