Menu
Inloggen

Met zijn gele kleur ziet de mango er niet alleen heel aantrekkelijk uit, deze vrucht is ook nog eens heel gezond. Zo zou het eten van mango helpen om je concentratievermogen te verbeteren, handig als je een sport beoefent waarbij je goed gefocust moet zijn.

Van het eten van mango’s kom je niet snel aan. In honderd gram van deze fruitsoort zitten maar 61 kilocalorieën. Ook zitten mango’s boordevol vitaminen: vooral vitamine A, B6 en C zijn goed vertegenwoordigd, net als foliumzuur en de mineralen calcium, ijzer en magnesium.

Beter geheugen

Onderzoek heeft aangetoond dat het goed is voor je huid en voor je ogen om regelmatig een mango te eten. Ook zou je er een beter geheugen van krijgen, wat bijvoorbeeld bij denksporten goed van pas komt, en een beter concentratievermogen, waar je ook in vele takken van sport je voordeel mee kunt doen.

Vezelbommetjes

Mango’s zijn ook vezelrijke vruchten. Het eten ervan kan daardoor een positieve uitwerking hebben op je spijsvertering en je immuunsysteem. Verder zitten er in mango’s bepaalde enzymen die je lichaam helpen bij het afbreken van eiwitten, die je lichaam daarna op een betere manier kan gebruiken om eventuele schade aan je cellen te herstellen.

Tegen een zonnesteek

Ander onderzoek heeft aangetoond dat het sap uit mango’s je mede beschermt tegen een zonnesteek. Heb je in de zomer in de warmte gesport, drink dan daarna een groot glas water met mangosap om te profiteren van de beschermende en verkoelende werking. Waarbij je natuurlijk wel moet onthouden dat mangosap alleen niet voldoende is om je tegen de zon te beschermen: smeer je ook altijd in en bedek je huid waar dat kan. 

Verzuring tegengaan

En ken je dat moment tijdens je training dat je zo diep bent gegaan dat je verzuurt? Je helpt je lichaam daarna om weer in balans te komen door het eten van voedingsmiddelen die een zogenaamde alkaline werking hebben, bijvoorbeeld mango’s, of weer door het drinken van een glas mangosap.

Lekkere combinaties

Het mooie van mango’s is tot slot dat je er makkelijk lekkere combinaties mee maakt, bijvoorbeeld in een salade, in een smoothie, op een gezond broodje of in een rijstgerecht. Met zijn frisse smaak past de mango overal bij, dus varieer er maar lekker op los.

Bronnen: Gezondheidsnet en Optimalegezondheid

Foto: Shutterstock

  • Redactie