Menu
Inloggen

Een steile helling opzoeken, skiën of snowboarden in een kraakverse laag sneeuw, plotselinge temperatuurschommelingen of een opstekende wind: het zijn allemaal omstandigheden waarin er een lawine op de loer ligt. En dat is levensgevaarlijk als je erin terechtkomt. Zorg daarom voor een goede lawine-uitrusting.

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 95 procent van de ongelukken door een lawine door de skiër of snowboarder zelf veroorzaakt wordt. En dat is levensgevaarlijk, want als je als slachtoffer langer dan achttien minuten onder de sneeuw begraven ligt, is de kans nog maar piepklein dat je er levend onder vandaan komt.

Zoek het gevaar niet op

Zelf het gevaar niet opzoeken is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om te voorkomen dat jij het slachtoffer wordt van een lawine. Check voordat je de piste opgaat altijd goed de weersverwachtingen, ken je eigen niveau en zoek een piste op die daarbij aansluit. En ga niet off-piste, zeker niet in je eentje, hoe verleidelijk dat ook is als er kraakverse sneeuw ligt.

Lawinepieper

Zorg dat jullie als groep op de piste allemaal een lawinepieper bij je hebben en ook weten hoe zo’n apparaat werkt. Met een lawinepieper kun je radiogolven uitzenden en volgen. Zo kunnen je vrienden in geval van nood met behulp van de pieper snel achterhalen waar je onder de sneeuw bedolven bent geraakt en je vlug uitgraven.

Lawinesonde

Een ander onmisbaar onderdeel van je lawine-uitrusting is een lawinesonde. Die heeft de vorm van een tentstok en gebruik je om de precieze plaats van een lawineslachtoffer te bepalen. Hoewel piepers tegenwoordig behoorlijk precies zijn, zenden ze hun radiogolven niet altijd recht boven het slachtoffer uit. Daarom heb je ook de sonde nodig om zeker te weten dat je niet op de verkeerde plek aan het graven bent, zeker omdat het graven de meeste tijd en energie kost en elke seconde in zo’n situatie telt.

Lawineschep

Tot slot is ook een lawineschep van levensbelang. Uitgraven met je handen, je snowboard of je ski’s kost simpelweg te veel tijd. Met een schep kun je veel sneller werken en het verschil maken tussen een tijdige redding of te laat zijn. Een aluminium schep is het handigste, omdat die zelden kapot gaat in de harde sneeuw. Zo’n schep komt ook nog eens goed van pas wanneer je met je auto op weg naar de wintersport ingesneeuwd raakt. 

Extra hulpmiddel

Een extra hulpmiddel dat je leven kan redden is een lawineairbag. Als je deze draagt zul je minder snel diep bedolven worden onder de sneeuw. Dat betekent niet dat je geen lawinepieper bij je hoeft te hebben. Kom je in een lawine terecht, trek dan meteen aan de hendel van je airbag om deze te activeren en op te blazen. 

Ken de codes

Ook al kunnen al deze hulpmiddelen een levensreddend verschil maken, onveilige situaties voorkomen is natuurlijk altijd beter. Off-piste gaan is een risico, net als het opzoeken van steile hellingen en niet op de hoogte zijn van de weersverwachtingen. Houd daarom ook goed de lawinebulletins in de gaten die de lawinediensten in vooral de Alpenlanden uitgeven. Ze geven daarbij het gevaar aan met de cijfers 1 tot en met 5. 

Oppassen op steile hellingen

Bij code 1 is de kans op spontane lawines heel klein. Je hoeft alleen bang te zijn voor wind- of sneeuwplaklawines als het erg druk is op een steile helling. Bij code 2 is die kans dat een grote groep skiërs een lawine veroorzaakt groter. Op een steile helling kun je bij deze code ook in je eentje een lawine teweegbrengen. Voor een kleine spontane lawine moet je vooral in het voorjaar oppassen. 

Voet van de berg

Bij code 3 is het echt goed uitkijken geblazen. In je eentje of met een groep kun je, doordat de sneeuw zich niet goed op de hellingen heeft gezet, makkelijk een lawine veroorzaken. Dit kan zelfs vanaf de voet van de berg gebeuren. 

Acuut gevaar

Bij code 4 dreigt er acuut gevaar en moet je nooit buiten de aangegeven pistes gaan. De sneeuw heeft zich bij deze code op elke helling slecht gezet, waardoor grote lawines spontaan naar beneden kunnen komen. Bij code 5 is de situatie zelfs extreem gevaarlijk. Bij deze code wordt het hele skigebied meestal afgesloten.

Bron: Gearlimits.com

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Veiligheid