Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Wil je effectief trainen voor strakke bovenarmen, dan komen daar meestal gewichten aan te pas. Die gewichten helpen om vet om te zetten in spieren. Kies zelf gewichtjes tussen een halve kilo en vijf kilo uit om jouw oefeningen mee af te werken. Ook kun je, als je (nog) niet zo zwaar wilt trainen, als alternatief een paar met water gevulde flesjes gebruiken.

Oefening 1: gewichtjes heffen

Voor deze oefening pak je er twee (lichte) gewichten bij. Je staat met je voeten op heupbreedte uit elkaar stevig op de grond. Je armen houd je langs je lichaam, met in elke hand één gewicht. Je handpalmen wijzen naar je lichaam toe. Breng nu de gewichten tot aan schouderhoogte omhoog en vervolgens weer terug naar de beginpositie. Doe een setje van twaalf herhalingen, neem dan even pauze en doe nog een setje. Als de oefening je makkelijk afgaat, kun je kiezen voor zwaardere gewichten.

Oefening 2: van voor naar achter

Nog een oefening met gewichten. Eentje waarbij je lekker mag gaan liggen, maar die daardoor niet minder effectief is. Je ligt bij deze oefening met je rug op de grond, je voeten plat op de vloer en je knieën gebogen – en dus weer met in beide handen één gewicht. Je armen liggen losjes langs je lichaam voordat je aan de oefening begint. Vervolgens beweeg je ze richting het plafond en daarna door tot achter je hoofd, tot ze bijna de grond raken. Breng je armen vanaf daar terug naar de beginpositie. Doe van deze oefening eerst twee setjes van acht herhalingen. Gaat het makkelijk, dan kun je eerst het aantal herhalingen opbouwen tot twaalf en daarna zwaardere gewichten kiezen.

Oefening 3: boksbeweging

Dit is een oefening waarbij je geen gewichten nodig hebt. Ga stevig op de grond staan, met je voeten op schouderbreedte uit elkaar en je knieën licht gebogen. Bal je handen tot vuisten en begin met je ellebogen naar achteren wijzend en je vuisten ter hoogte van je zij. Maak nu met je rechterarm een stootbeweging naar voren, waarbij je vuist licht naar binnen beweegt. Let erop dat je schouders ontspannen blijven. Terwijl je met je rechterarm terug richting je zij beweegt, stoot je nu je linkerarm naar voren. Herhaal dit gedurende ongeveer 45 seconden. Zodra het maken van deze boksbewegingen je makkelijk afgaat, mag je het sneller doen.

Oefening 4: opdrukken

Wil je sterke en slanke bovenarmen, dan ontkom je er echt niet aan: push-ups. Begin gewoon eens met twee of drie keer opdrukken achter elkaar. Lukt het je niet om je lichaam van je voeten tot aan je hoofd kaarsrecht te houden? Doe de oefening dan op je knieën. Raak je meer ervaren in het opdrukken, dan kun je het aantal herhalingen verder opvoeren.

Bronnen: Lekkerinhetleven.nl en rubriek.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 28-02-2018
#Bewegen #Gezondheid

Lees ook