Wij Nederlanders houden van pannenkoeken. Maar liefst één op de drie Nederlanders heeft ze minstens één keer per maand op het menu staan. Per keer eten we er dan gemiddeld drie of vier. 89 procent van de Nederlanders bakt pannenkoeken het liefst zelf. 

Lekker lichte maaltijd

Ook voor jou als sporter is de pannenkoek een goed onderdeel van je voedingspatroon. Het is een lekker lichte maaltijd die je voorafgaand aan je training de nodige brandstof geeft. En nog beter: sportpannenkoeken zijn supersimpel om te maken.

Bananen en eieren

Voor een sportpannenkoek maak je namelijk een beslag waarvoor je alleen bananen en eieren nodig hebt. Samen zorgen deze ingrediënten ervoor dat je genoeg energie hebt voor je training en dragen ze ook nog bij aan een sneller spierherstel na afloop.

Goed voor de concentratie

Voor zes kleine pannenkoeken heb je drie eieren nodig en anderhalve rijpe banaan. Je kunt daar nog een snufje kaneel aan toevoegen, niet alleen omdat het lekker is, maar ook omdat kaneel goed is voor je concentratie en ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Pannenkoek maken

Om je sportpannenkoek te maken, prak je de anderhalve banaan in een kom tot een smeuïg geheel en kluts je er daarna de eieren doorheen. Je kunt dit ook in een blender doen. Daarna voeg je de kaneel toe en verhit je een scheutje olie of een klontje margarine in een pan. Giet een schep van je beslag in de pan en bak je pannenkoek. 

Niet te groot

Maak je pannenkoeken van bananen en eieren niet te groot, want dan breken ze in stukjes bij het omdraaien. Als je de grootte aanhoudt van een vuist, dan zit je goed. Bak ze ongeveer twee tot drie minuten aan beide kanten.

Extra suikers

Heb je een erg lange of intensieve training op het programma staan? Dan is het slim om wat extra suikers aan je pannenkoek toe te voegen door ‘m te beleggen met vers fruit. Denk bijvoorbeeld aan blauwe bessen of frambozen.

Bronnen: Pannenkoekendag en Sportrusten.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 02-02-2018
#Hoofdmaaltijd #Gezondheid

Lees ook