Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Niet in een winterdip

Winterweer is helemaal zo slecht nog niet voor jou als sporter. In de winter verbrand je namelijk met het doen van dezelfde training meer calorieën dan in de zomer. Bovendien is sporten in de kou goed voor je weerstand en maak je endorfine aan. En dat laatste is dan weer een heel goed hulpmiddel om niet in een winterdip te belanden.

Kleed je goed aan

Natuurlijk heeft winters weer ook zo zijn nadelen. Sneeuw en ijzel kunnen ervoor zorgen dat het te gevaarlijk is om buiten te gaan hardlopen, fietsen of een andere sportieve activiteit te ondernemen. Maar als het alleen koud weer is, zonder gladheid, dan kun je gewoon gaan trainen, zolang je maar goede kleding aantrekt.

Dunne laagjes

Let daarbij vooral op het materiaal waarvan jouw sportkleding gemaakt is. Kleding van kunststofvezels zorgt ervoor dat zweet goed wordt afgevoerd, terwijl katoenen kleding juist veel vocht opneemt en daardoor zorgt dat je het snel koud krijgt. Trek niet één warm kledingstuk aan, maar meerdere dunne laagjes over elkaar. Houd dit beperkt tot maximaal drie laagjes, want als je eenmaal lekker op gang bent, dan krijg je het snel warm.

Kies een bekend parcours

Zit het weer een beetje tussen niets aan de hand en gevaarlijk in? Kies dan altijd een trainingsparcours dat je heel goed kent, zodat je niet onverwacht struikelt of je enkel verzwikt omdat je een obstakel over het hoofd zag. Je kunt als hardloper in plaats van één grote ronde ook meerdere kleine rondjes lopen. Zo ben je snel weer thuis als het bijvoorbeeld plotseling begint te sneeuwen.

Wind in de rug

Doe je een fietstraining? Maak het jezelf dan niet te lastig als het koud is en hard waait. Begin aan je training met tegenwind en beloon jezelf daarna in de tweede helft van je training met wind in de rug.

Extra motivatie

Ben jij een koukleum die nog een extra duwtje in de rug nodig heeft om in de winter buiten te gaan trainen? Zoek dan alvast naar een leuk loop- of fietsevenement in de lente en meld je ervoor aan. Je hebt dan iets om naartoe te werken en dat is een goede stok achter de deur om ook te gaan sporten als de temperatuur onder het vriespunt ligt.

 

Foto: Shutterstock

  • Datum: 26-01-2018
#Tipvandeweek #Preventie

Lees ook