Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Kniebuigingen

In de skihouding zijn je knieën gebogen. Voordat je op wintersport gaat regelmatig een setje kniebuigingen doen kan dus geen kwaad. Zet je voeten op schouderbreedte uit elkaar, met je voeten licht naar buiten gedraaid. Buig door je knieën en houd je rug zo recht mogelijk. Let op dat je knieën en voeten allebei in dezelfde richting blijven wijzen en ook dat je knieën niet voorbij je tenen komen. Je armen zijn gestrekt. Doe verspreid over de dag drie tot vijf series van tien kniebuigingen.

Neem de trap

Traplopen is een makkelijke oefening om je beenspieren voor te bereiden op het lopen over besneeuwde hellingen. Voor goede beentraining kun je beter één paar keer per dag één trap nemen dan in één keer een lange trap op te lopen. Wil je echt goed trainen, loop dan rustig naar boven en sla daarbij telkens één trede over om de oefening extra effectief te maken. Doe een setje van drie herhalingen.

Spring

Ook springen is een effectieve oefening voor wintersporters: hierbij ga je op je ene been staan, waarbij je knieën licht gebogen zijn. Je bovenlichaam hangt een stukje voorover. Vervolgens spring je afwisselend van je ene naar je andere been en weer terug.

Train je tenen

Een oefening waar je misschien niet zo snel aan dacht, maar die wel effectief is om je voor te bereiden op sporten in de sneeuw, is het optrekken van je tenen. Hiermee maak je de spieren aan de voorkant van je onderbeen sterker. Bij deze eenvoudige oefening trek je je tenen zo ver als je kunt omhoog en houd je dit een paar seconden vast. Daarna mag je weer loslaten. Doe deze oefening een paar keer achter elkaar en herhaal ‘m gedurende de dag een paar keer.

Speciaal voor snowboarders

Bij deze oefening, die vooral voor snowboarders van belang is, spreid je je voeten, buig je je knieën en spreid je ook je armen alsof je in evenwicht probeert te blijven op een snowboard. Heel rustig verplaats je het gewicht van je lichaam van je tenen naar je hielen. Je knieën blijven hierbij gebogen. Doe ook deze oefening een paar keer achter elkaar. 

Bronnen: Breijaartsport.nl en Snowplaza.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 02-01-2018
#Gezondheid #Preventie #Blessures

Lees ook