Wil je je fit en gezond voelen, dan is het belangrijk dat je regelmatig beweegt, maar ook dat je genoeg slaap krijgt. Dat zegt sportvoedingsdeskundige en fitnessexpert Rob Sulaver. En hoewel we dat eigenlijk best weten, krijgen we van zowel beweging als slaap al snel te weinig. 

Zeven tot negen uur slapen

Gemiddeld hebben we zeven tot negen uren slaap per nacht nodig om ons fysiek en mentaal goed te voelen. Krijg je te weinig slaap, dan merk je dat ook aan je sportprestaties. Andersom is het ook zo dat je tijdens je training meer aankan als je goed en lang genoeg geslapen hebt.

Energiek

Ziedaar het dilemma: Is het wel zinvol om je warme bed uit te komen om te trainen als je nog helemaal niet uitgeslapen bent? In principe wel, want in de ochtend sporten heeft veel voordelen. Het is een lekker energieke start van de dag en je hoeft de beslissing of je al dan niet gaat sporten niet de hele dag voor je uit te schuiven. Dat laatste heeft vaak als gevolg dat je na een lange dag werken of studeren toch maar besluit om niet te gaan.

Beter slapen

Bovendien slapen mensen die ’s ochtends trainen ’s nachts beter, waardoor je de dag erna bij het wakker worden meer uitgerust bent en dus makkelijker je bed uit stapt om opnieuw te gaan trainen. Maar wat nu als je echt heel moe bent? Heeft het dan ook zin om je bed uit te komen om vroeg te gaan sporten? Volgens Rob moet je jezelf daarvoor drie vragen stellen:

  • Ga ik mijn wekker echt helemaal uitzetten en verder slapen?
  • Heb ik later op de dag nog tijd om te gaan sporten?
  • Kan ik later deze week nog een extra training inplannen?

Spring je bed uit

Moet je alle drie vragen met ‘nee’ beantwoorden? Spring dan snel je bed uit en trek je sportschoenen aan. Heb je wel ruimte om je training op een later moment die dag of die week te doen? Zet je wekker dan uit en draai je nog maar een keer om.

Vroeger naar bed

Maar moet je jezelf deze keuze tussen opstaan of sporten te vaak voorleggen, dan gaat er iets niet goed, vult Rob aan. “Maak tijd voor zowel slaap als sport en kruip als dat nodig is wat vroeger je bed in om toch aan die uurtjes beweging te komen. Je hoeft geen uren te gaan lopen. Een thuistraining met spieroefeningen kan ook efficiënt zijn.”

Bron: HLN.be

Foto: Shutterstock

  • Datum: 20-01-2018

Lees ook