Menu
Inloggen

Probiotica: wellicht heb je er weleens van gehoord, maar weet je niet precies wat het is. En vooral ook: wat het voor je lijf doet. Sport.nl zet het voor je op een rijtje.

Probiotica zijn levende bacteriën. In de winkel kom je ze vaak tegen als yoghurt- of zuiveldrank of als voedingssupplement in de vorm van een capsule, tablet of poeder. Van nature zitten probiotica ook in zuurkool, salami en yoghurt, maar dan zijn ze niet zo werkzaam.

Darmen

Probiotica komen via je maag in je darmen terecht. Waar veel bacteriën onderweg naar je dikke darm al gedood worden door maagzuur of door gal in je dunne darm, overleven probiotica deze route vaak wel. Zij komen dus in je dikke darm terecht om daar hun werk te doen. 

Betere weerstand

Van probiotica wordt gezegd dat ze darmklachten kunnen verlichten, je weerstand een boost kunnen geven of verschijnselen van allergie kunnen verminderen. Er zijn meerdere aanwijzingen dat dit inderdaad zo is, maar het harde wetenschappelijke bewijs is volgens het Voedingscentrum vaak nog onvoldoende. Er is echter ook niet aangetoond dat probiotica vervelende bijwerkingen hebben.

Goed opletten

Omdat er het afgelopen decennium steeds meer aandacht is gekomen voor probiotica, is ook het aanbod steeds verder toegenomen. Daarom moet je goed opletten wat je koopt en je niet laten misleiden door een term als ‘actieve bifidus’ die volgens onderzoekers gebakken lucht is. Er zijn ook producten te koop waar helemaal geen levende bacteriën in zitten, maar die wel als probiotica op de markt worden gebracht.

Aantoonbaar veilig

De Consumentenbond heeft in 2006 onderzoek gedaan naar alle producten die claimden dat er ‘gezonde bacteriën’ in zaten. De zuiveldrankjes Vifit, Activia, Yakult en Actimel kwamen daarbij wel door de keuring. De eerste drie zijn inmiddels uitgebreid onderzocht en zijn aantoonbaar veilig en effectief volgens de Gedragcode van het Voedingscentrum.

Controleer het etiket

Ook zelf kun je achterhalen of je een probioticum wel of niet moet kopen. Lees daarvoor goed het etiket en controleer of er een stamnummer van de bacterie en een informatielijn staan vermeld. Als er een uitspraak wordt gedaan over de gezondheidseffecten van het probioticum, moet daar wetenschappelijk bewijs voor zijn.

Echt nodig?

Heb je probiotica nu echt nodig? Nee, niet altijd, want ook als je gezond, gevarieerd, vezelrijk en weinig vet eet, regelmatig tijd maakt voor ontspanning, niet rookt, niet te veel drinkt en genoeg slaapt, houd je je darmflora gezond. Wel kunnen probiotica je darmen weer in balans brengen als je ouder wordt, medicijnen slikt (zoals antibiotica) of stress ervaart.

Bron: Voedingscentrum en Gezondheidsnet

Foto: Shutterstock

  • Redactie