Elk jaar stelt het American College of Sports Medicine een top-10 samen van fitnesstrends. Ze houdt daarvoor een enquête onder duizenden fitnessprofessionals uit de hele wereld. De nummer één: het gebruik van zogenaamde wearables.

Wearables

Wearables zijn slimme apparaatjes die je met je meedraagt als je aan het trainen bent en die allerlei dingen voor je meten. Hartslagmeters, activity trackers en gps-horloges zijn voorbeelden van wearables die we al goed kennen. De fitnessprofessionals zien dat ook nieuwe wearables, zoals speciale brillen die je activiteiten bijhouden en je een kaart van de omgeving laten zien, in opkomst zijn, al geldt dat nog niet echt voor Nederland.

Trainen met je eigen lichaamsgewicht

Trainen zonder dat je er apparaten, gewichten of andere attributen voor nodig hebt is ook populair. Trainen met je eigen lichaamsgewicht kun je doen waar je maar wilt: in de sportschool, maar ook thuis, op je werk of onderweg. Het is bovendien lekker effectief en goedkoop.

HIIT-training

De derde plek in het lijstje met fitnesstrends is voor High-Intensity Interval Training, oftewel HIIT-training. Dat het weinig tijd kost en een efficiënte manier van trainen is, verklaart waarom HIIT-training zo geliefd is. Je doet de oefeningen op hoge snelheid, met korte herstelmomenten tussendoor. Veel professionals die de enquête invulden waarschuwen wel voor de grote kans op blessures.

Krachttraining

Ook krachttraining heeft dit jaar een plek in de top-10 van fitnesstrends. Dit is al lang geen trainingsvorm meer die alleen door jonge, supergespierde mannen wordt beoefend. Mannen en vrouwen in alle leeftijdscategorieën en ook patiënten met een chronische ziekte trainen met gewichten om sterk te worden en te blijven.

Groepslessen

In het lijstje met fitnesstrends staat ook een vorm van trainen die altijd al populair is geweest, maar dit jaar geliefder lijkt dan ooit: groepslessen. Deze vorm van trainen is goed voor je motivatie en het is nog gezellig ook om samen met je sportmaatjes een aerobicsles of een andere fitnesstraining te volgen.

Yoga

Yoga is een vaste aanwezige in de top-10 van fitnesstrends. De belangrijkste verklaring daarvoor is dat yoga steeds opnieuw uitgevonden wordt en er dus elk jaar weer nieuwe vormen bij komen. Denk bijvoorbeeld aan yoga op het water.

Personal training

Waar personal training eerst alleen iets was voor mensen die veel geld uit konden geven aan sport, wordt het inmiddels voor steeds meer mensen bereikbaar. Zo kun je er ook voor kiezen om in een klein groepje samen met een personal trainer te sporten. Mede daardoor haalt ook deze vorm van trainen de top-10.

Niet meer populair

Het American College of Sports Medicine benoemt ook een paar trends die hun beste tijd achter de rug hebben. Bijvoorbeeld sportspecifieke training, waarbij je oefeningen doet die je beter maken in de sport die je beoefent. Een voorbeeld zijn krachtoefeningen die erop gericht zijn om je soepeler te laten tennissen.

Geen zumba en spinning

In de top-20 van fitnesstrends is ook geen plaats meer voor zumba, spinning, bootcamp, pilates, hardloopclubs en work-outs onder water. Dat betekent natuurlijk niet dat je deze sporten niet meer kunt beoefenen, het zegt alleen dat je niet supertrendy bent als je dit doet. Ook core-stabilitytraining, waarmee je werkt aan een betere rompstabiliteit, haalt de top-20 niet meer, maar het is nog steeds nuttig om deze training te doen: het helpt je om rugklachten en andere blessures te voorkomen.

Bron: Gezondheidsnet

Foto: Shutterstock

  • Datum: 17-01-2018
#Bewegen

Lees ook