1. Doe je nog wat je leuk vindt?

Jarenlang dezelfde sport beoefenen kan heel leuk zijn, maar misschien ben je na een tijdje ook wel toe aan iets anders. Begin niet zomaar uit gewoonte weer met hardlopen, voetbal of fitness, maar ga voor jezelf na of dit nog steeds de sport is waar je veel plezier in hebt, of dat je liever iets nieuws wilt uitproberen. Zo vlak na de zomer is dit het ideale moment daarvoor. 

2. Doe je nog wat bij jou past?

Sporten houd je het beste vol als het past in jouw dagelijkse routines. Ga je bijvoorbeeld studeren of heb je onlangs een andere baan gekregen waarvoor je verder of juist minder ver moet reizen? Of gaan je gezinsleden een nieuwe opleiding doen of van baan veranderen? Dat kan betekenen dat je nu wel tijd hebt om je aan te sluiten bij een teamsport waarvan de trainingen eerder niet in je schema pasten. Of juist dat je nu beter kunt kiezen voor hardlopen dan voor een sport waarbij je aan vaste lestijden vastzit.

3. Begin rustig aan

Net als jijzelf moet ook je lichaam na de zomer even op gang komen als je in juli en augustus niet zo veel gesport hebt. Neem dus rustig de tijd om weer op te starten en bouw het aantal trainingen en de intensiteit daarvan geleidelijk op. Je hebt er immers niets aan als je in september al een blessure oploopt of je motivatie kwijtraakt.

4. Houd het zomergevoel vast door buiten te trainen

Ook in het najaar kan het nog heel mooi weer zijn. Profiteer daarvan door lekker veel buiten te sporten. In plaats van te trainen in de sportschool kun je bijvoorbeeld ook een bootcamples doen of er op de fiets op uitgaan. Wil je het echte vakantiegevoel vasthouden? Zoek dan, als je er één in de buurt hebt, een strand op om daar je training te doen.

5. Stel nieuwe doelen

Niets werkt zo motiverend om het nieuwe sportseizoen te beginnen als het stellen van een doel. Dat kan betekenen dat je je inschrijft voor een sportevenement, maar het mag natuurlijk ook een persoonlijk doel zijn: bijvoorbeeld dat je na drie maanden vijf kilometer achter elkaar kunt hardlopen.

6. Geef jezelf een cadeautje

Vroeger op school maakte je gloednieuwe agenda het toch net iets leuker om weer de schoolbanken in te gaan. Zo is het met sporten ook. Een sportshirt, een gadget, schoenen of materiaal dat je nodig hebt voor je training: trakteer jezelf op iets nieuws zodat je nog meer zin krijgt in het begin van het nieuwe sportseizoen.

7. Ga (weer) gezonder eten

Samen met het sporten is ook gezond eten en drinken er misschien weleens bij ingeschoten tijdens de zomermaanden. Een ijsje halen of een drankje drinken op het terras hoort immers ook bij de vakantie. Kijk of je met de start van het nieuwe sportseizoen ook (weer) in een ritme van gezond eten en drinken kunt komen. Je hebt nog een paar weken om je te verdiepen in lekkere gezonde maaltijden.

8. Sport met vrienden

Heb je je vrienden in de zomer weinig gezien omdat jullie allemaal op verschillende momenten op vakantie waren? September is de ideale maand om uitgebreid bij te praten, en dat kun je dan net zo goed doen terwijl je samen aan je conditie werkt.

9. Bereid je nu al voor op dipjes

Wanneer lukte het in het afgelopen jaar niet zo goed om je vast te houden aan jouw goede sportgewoonten? En hoe heb je de draad daarna weer opgepakt? Kijk eens terug naar wat er goed ging en wat er minder goed ging, en ook in welke periodes van het jaar je het lastig vond om het trainen vol te houden. Zo kun je nu alvast een plan maken voor wat je gaat doen als je weer in een sportdip terechtkomt.

10. Doe mee aan de Nationale Sportweek

Van 9 tot en met 17 september vindt de Nationale Sportweek plaats. Tijdens deze week worden er in bijna elke plaats in Nederland leuke sportactiviteiten georganiseerd en zetten veel verenigingen hun deuren open zodat je er een kennismakingsles of een clinic kunt volgen. Houd de komende tijd https://sport.nl/sportweek in de gaten om te kijken wat je in september bij jou in de buurt kunt doen. Wie weet ontdek je tijdens de Nationale Sportweek wel je nieuwe favoriete sport!

Foto: Shutterstock

  • Datum: 10-08-2017
#Tipsenadvies #Bewegen

Lees ook