In Nederland wonen ongeveer 190.000 mensen met autisme. Behoor jij tot die groep, dan kan sport veel voor je betekenen. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je minder stress ervaart en minder psychische klachten hebt. Bovendien kom je uit je sociaal isolement als je gaat sporten, waarbij het wel van belang is dat je een sport kiest die goed bij je past. 

Moeite met focus

Heb je autisme, dan kan dat namelijk zowel de dingen waar je wel goed in bent, jouw talenten dus, als de dingen waar je minder goed in bent versterken. Neem teamsporten: die zijn voor mensen met autisme vaak wat minder makkelijk, bijvoorbeeld omdat je meer moeite hebt met focussen op de taak die jij binnen je team hebt. Het is daarom niet altijd een goed idee om voor een sport als voetbal, volleybal, hockey, korfbal of handbal te kiezen.

Extra doorzettingsvermogen

Tegelijk heb je als je autisme hebt vaak ook kwaliteiten die juist wél van pas komen in de sport, en zeker in teamsporten: denk maar aan doorzettingsvermogen, discipline en je afspraken nakomen. Je bent hier vaak nog beter in dan je teamgenoten.

Autisme in de sport

Een website waar je een leuk en geschikt sportaanbod kunt vinden als je een vorm van autisme hebt, is die van Autisme in de sport. Je kunt er kiezen uit verschillende sporten, van judo tot voetbal en van krachttraining tot verschillende watersporten. Het fijne is dat je bij al deze verenigingen lekker op jouw eigen tempo en niveau mee kunt doen, al dan niet samen met andere sporters met autisme. 

Oog voor detail

Heb je wat extra hulp nodig bij het kiezen van een sport die goed bij jou past? Kijk dan eerst eens wat je allergrootste talent is. Heb je oog voor detail? Dan passen sporten als golf, biljarten en schaken goed bij jou. Kun je je goed concentreren? Dan is judo iets dat bij jou past, net als darten, balsporten, yoga, tennis, bowlen en capoeira (bewegen op muziek).

Veel energie

Voor sporters met autisme én een flinke portie lef zijn sporten als turnen, klimmen, mountainbiken en karten bijvoorbeeld geschikt, terwijl je als je veel energie hebt kunt kiezen voor voetbal, handbal, wielrennen, atletiek of waterpolo. En heb je veel geduld, denk dan aan honkbal, softbal, fitness, hengelsport of paardrijden.

Bronnen: Autismewegwijzer.nl en Sport.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 31-03-2017

Lees ook