Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Tennis, squash en badminton bijvoorbeeld scoren goed in de ranglijst van sporten die je langer doen leven. Beoefen je een van deze racketsporten, dan is de kans dat je vroegtijdig overlijdt zelfs bijna de helft lager dan wanneer je niet aan deze tak van sport doet. Ook als je aan zwemmen, fietsen of aerobics doet, heb je 15 tot 28 procent minder kans dat je vroegtijdig komt te overlijden.

Zes sporten

Aan het onderzoek, dat dertig jaar geduurd heeft, deden ongeveer 80.000 mensen mee. Er werd gekeken naar zes sporten: hardlopen, fietsen, zwemmen, voetbal, aerobics en racketsporten. De onderzoekers keken ook specifiek naar het risico om te overlijden aan een hart- of vaatziekte.

Tennis scoort goed

Ook op dit punt scoren tennis, squash en badminton goed: de kans dat beoefenaars van deze sport aan hart- en vaataandoeningen overlijden, is bijna de helft lager dan bij mensen die deze racketsporten niet beoefenen. Ook zwemmen en aerobics zitten in de kopgroep.

Sporten is sowieso verstandig

Dat voetbal en hardlopen niet de hoogste scores behalen in beide lijstjes betekent niet dat deze sporten slecht voor je zijn: sporten is sowieso verstandig als je lang wilt leven, deze twee sporten hebben alleen geen extra levensverlengend effect.

Hardlopen

Dat de cijfers voor hardlopen wat lager uitvallen, kan ook komen doordat dit een sport is die vooral populair is bij jonge mensen. In de onderzoeksgroep zaten minder mensen van middelbare leeftijd die aan hardlopen deden. “We zouden ze veel langer moeten volgen om te kijken wat het effect is op lange termijn”, zeggen de onderzoekers.

 

Bron: RTL Nieuws en Hln.be

Foto: Shutterstock

  • Datum: 11-12-2016
#Tipvandeweek #Preventie #Bewegen

Lees ook