Dat hebben wetenschappers van de universiteit van Sydney ontdekt. Zij verrichten hun onderzoek onder een groep van honderd 55- tot 68-jarigen die lichte klachten met hun geheugen hebben die wel opvallen, maar nog niet zo ernstig zijn dat ze er last van hebben bij het uitvoeren van hun dagelijkse activiteiten. 

Alzheimer

Het onderzoek is vooral van belang omdat deze groep mensen een verhoogde kans heeft om dementie of Alzheimer te ontwikkelen. Tachtig procent van de mensen die last heeft van deze lichte geheugenklachten, ook wel Mild Cognitive Impairment (MCI) genoemd, ontwikkelt binnen gemiddeld zes jaar Alzheimer.

Krachttraining

Voor het onderzoek werden de deelnemers verdeeld in vier groepen die een aantal activiteiten kregen toegewezen. Daar hoorde ook krachttraining bij, inclusief gewichtheffen, plus een placebotraining waarbij je zittend verschillende rek- en strekoefeningen doet. Bij de activiteiten hoorde ook geheugentraining op de computer plus een placebo-activiteit.

Beter geheugen

De geheugentraining en de placebo-activiteiten lieten bij de onderzochte mensen geen verbetering van het geheugen zien, maar de krachttraining deed dat wel. Yorgi Mavros, een van de onderzoekers, vertelt: “Wat we zagen is dat de verbetering van het geheugen samenhing met het sterker worden van de spieren. Hoe sterker mensen werden, hoe groter de positieve invloed op hun geheugen.” 

Positief verband

Eerdere studies hebben ook al een positief verband laten zien tussen fysieke training en de functie van het geheugen, maar dit nieuwe onderzoek geeft meer inzicht in het soort training dat je het beste kunt doen, de kwaliteit van de training en hoe vaak je het beste oefeningen kunt doen om er het meeste profijt van te hebben voor je geheugen.

Tachtig procent

In het onderzoek deden de deelnemers een halfjaar lang wekelijks twee trainingen met gewichten, waarbij ze tot minimaal tachtig procent van het gewicht gebruikten dat ze maximaal aankonden. Zodra ze sterker werden, voerden ze ook het gewicht waarmee ze trainden verder op.

Regelmatig trainen

“Hoe meer we mensen vormen van krachttraining, zoals gewichtheffen, kunnen laten doen, hoe groter de kans dat we een gezond ouder wordende bevolking hebben”, concludeert Yorgi. “Het belangrijkste is dat je regelmatig traint, minstens twee keer per week, en dat de training voldoende zwaar is, zodat je er het maximale uithaalt voor het versterken van je spieren. Hierdoor profiteert ook je brein er maximaal van.” 

Bron: Medicalnewstoday.com

Foto: Shutterstock

  • Datum: 25-12-2016
#Tipvandeweek #Aandoeningen #Preventie

Lees ook