Menu
Inloggen

Na vandaag zijn de kerstdagen weer voorbij. Heb jij na kerst ook altijd zo veel eten over? Gooi de restjes dan niet weg, maar maak er een gezonde maaltijd, een ontbijt of een verantwoord tussendoortje mee.

Kerstrestjes: ze zijn lekker en verraderlijk tegelijk. Als je aan het einde van de kerstdagen veel eten overhoudt, is de kans groot dat je de verleiding niet kunt weerstaan om dat allemaal nog op te eten in de dagen daarna. En zo krijg je in de laatste week van het jaar veel meer calorieën binnen dan anders en moet je dat gewicht er in januari weer af sporten.

Groenterestjes

Houd je vooral gezond eten over, bijvoorbeeld groenterestjes, dan is het natuurlijk niet zo erg als je die in de dagen na kerst nog opmaakt. Met groenterestjes kun je alle kanten op. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken als basis voor een lekkere hartige taart of quiche. Zorg dan wel dat je ook taartdeeg en beslag in huis hebt, plus wat kruiden om de taart op smaak te brengen. Bak de groenten eerst voordat je ze door het beslag roert. 

Saus, salade of soep

Overgebleven groenten kun je ook goed gebruiken in een pastasaus, in een salade of om er soep van te maken. Het maakt daarbij eigenlijk niet uit welke groenten je over hebt: ga gewoon eens experimenteren met een combinatie waarvan je je altijd al afvroeg hoe die zou smaken.

Stoofpeertjes

Een geliefd bijgerecht bij het kerstdiner zijn stoofpeertjes. Net als handperen zijn stoofpeertjes gezond: ze bevatten veel vezels en relatief veel kalium. Daardoor hebben ze een positieve invloed op onder andere je energie en je spierfuncties. Overgebleven stoofpeertjes kun je bijvoorbeeld goed in een gezonde salade verwerken, zowel warm als koud. En met stoofpeertjes kun je ook gezondere oliebollen maken: snijd ze in kleine stukjes en vul de gebakken oliebol ermee. 

Wentelteefjes

En dan het brood: kerststol hoort bij het kerstontbijt en stokbrood bij het gourmetten. Aan het einde van de kerstdagen blijf je maar al te vaak met brood zitten, en dat blijft dan niet zo lang lekker meer. Maar wel als je er wentelteefjes mee maakt en daarmee een ontbijt dat een goede basis vormt voor je (sportieve) activiteiten tijdens de rest van de dag. 

Zo maak je ze

Voor vijf wentelteefjes gebruik je vijf sneetjes kerststol, honderd milliliter melk, één ei, een snufje kaneel en olie of boter om in te bakken. Meng het ei met de melk en de kaneel en leg de sneetjes kerststol daarna om de beurt in het mengsel. Zorg dat het brood zich goed kan volzuigen. Laat de spijs er gewoon in zitten, want gebakken smaakt dit nog lekkerder. Verwarm daarna olie of boter in een koekenpan en bak de wentelteefjes aan beide kanten mooi goudbruin. Hetzelfde kun je natuurlijk ook doen met overgebleven stokbrood.

Bron: Brendakookt.nl

Foto: Shutterstock

  • Redactie
Vitamines