Wanneer je een oliebol of appelflap eet, krijg je niet wat je denkt: een oliebol is geen bol van olie en een appelflap bestaat niet voor het grootste deel uit appel. Een appelflap is ook niet hetzelfde als een appelbeignet, zoals sommige mensen denken. Wat zijn de verschillen tussen al deze decembertraktaties en waaruit bestaan ze precies?

De oliebol

Een oliebol bestaat meestal uit de volgende ingrediënten: melk, gist, suiker, bloem, ei, zout, olie, en rozijnen, krenten, sukade of oranjesnippers.

Deze ingrediënten meng je met elkaar tot een beslag. Daar maak je bollen van en die doe je in de frituurpan. Wat poedersuiker eroverheen en aanvallen maar!

undefined

Voedingswaarden oliebol

Eén oliebol weegt ongeveer 75 gram. De belangrijkste voedingswaarden zijn: 

  • kilocalorieën: 200;
  • eiwit: 4,9 gram;
  • koolhydraten: 31,5 gram;
  • suikers: 11,6 gram;
  • vet: 5,6 gram.

De appelflap

Wil je zelf een appelflap maken? Zet dan de volgende ingrediënten op je boodschappenlijstje: bladerdeeg, appels, rozijnen, suiker, kaneel en ei.

Voor wat extra smaak kun je eventueel ook nog amandelspijs toevoegen. Vul het bladerdeeg met de ingrediënten, vouw het dicht en bestrooi met wat suiker. Zet de flappen ongeveer 25 minuten in de oven en smullen maar!

undefined 

Voedingswaarden appelflap

Eén appelflap weegt ongeveer 95 gram. Dit zijn de belangrijkste voedingswaarden: 

  • kilocalorieën: 369;
  • eiwit: 5,2 gram;
  • koolhydraten: 38,0 gram;
  • suikers: 22,3 gram;
  • vet: 20,9 gram.

De appelbeignet

En dan is daar nog die derde variant: de appelbeignet. Ook appelbeignets worden traditioneel op oudjaarsavond gegeten. In grote delen van Nederland noemen ze appelbeignets ook wel appelflappen, maar het zijn toch echt twee verschillende producten.

Als je zelf een appelbeignet wilt maken, heb je de volgende ingrediënten nodig: bloem, appels, melk of water, suiker, kaneel en ei.

Appelbeignets maak je door de appels te schillen, telkens het klokhuis te verwijderen, de appel in plakken te snijden en dan door de suiker en kaneel te halen. Van de overige ingrediënten maak je een beslag. De schijfjes appel met suiker en kaneel haal je door het beslag en daarna gaan ze ongeveer vier minuten in de frituurpan. Wil je eens wat anders? Maak dan een appelbeignet waarin je ook bier gebruikt.

undefined

Voedingswaarden appelbeignet

Eén appelbeignet weegt ongeveer 55 gram. De belangrijkste voedingswaarden zijn:

  • kilocalorieën: 105;
  • eiwit: 1 gram;
  • koolhydraten: 12,2 gram;
  • suikers: 7,1 gram;
  • vet: 5,5 gram.

Oliebol versus appelflap

Uit de genoemde voedingswaarden blijkt dat je appelflappen beter kunt laten staan. Een opmerkelijke uitkomst, al was het maar omdat de andere twee in de frituurpan worden bereid. In een appelflap zitten niet alleen meer calorieën dan in een oliebol, ze bevatten ook meer koolhydraten en suikers en ook nog eens meer vet. Verrassende winnaar van deze wedstrijd is echter de appelbeignet. Die bevat een stuk minder calorieën en suikers dan zowel de oliebol als de appelflap en er zitten ook minder koolhydraten in. Nadelen zijn wel dat het relatief veel vet bevat en er nauwelijks eiwitten in zitten, zodat je snel weer trek krijgt. De appelbeignet is dus een uitstekend alternatief voor wie van appelflappen houdt, maar wel op het gewicht let. Wil je tijdens Oud en Nieuw genieten van een lekkernij, kies dan voor de oliebol of de appelbeignet.

Gezond recept

Een oliebol is dus gezonder dan een appelflap, maar echt goed is het natuurlijk niet voor je. Wie met de feestdagen wél trek heeft in wat lekkers, maar ook gezond wil blijven eten, kan een ‘oliebol gezond’ maken. Daarvoor heb je de volgende ingrediënten nodig:

  • (amandel)melk;
  • (bruin) bier;
  • spelt of volkorenmeel;
  • gist;
  • ei;
  • kaneel;
  • appel;
  • rozijnen en/of cranberry’s;
  • honing.

Vergeet zeker niet om tijdens het frituren zonnebloemolie te gebruiken of de oliebollen te bakken in kokosolie. Laat de oliebollen na het bakken goed uitlekken op een stuk keukenpapier en rol ze eventjes om, zodat het papier het vet opneemt. 

Geniet met mate

Tijdens de feestdagen laten we de touwtjes even vieren en eten we toch wat meer dan goed voor ons is. Neem gewoon een oliebol als je daar zin in hebt, daar is helemaal niks mis mee. Het zal je sportprestaties niet meteen drastisch verminderen. Maar geniet met mate, laat de appelflappen links liggen en ga zelf de keuken in als je toch verantwoord wilt genieten van een lekkere oliebol.

Fijne jaarwisseling!

 

Bronnen: Voedingscentrum en Voedingswaardetabel.nl (voor appelflap en oliebol) en Fatsecret.nl (voor appelbeignet)

Foto’s: Shutterstock

  • Datum: 28-12-2016
#Sportvoedingsweetje #Voedingsstoffen

Lees ook