Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Data wordt ook wel “de olie van de 21ste eeuw genoemd. Big data zijn op zichzelf waardeloos, maar wanneer je erin slaagt deze gegevens te analyseren, levert dat een schat aan informatie op. Bedrijven krijgen meer inzicht in wat hun klant beweegt en daar kunnen zij hun beleid op inrichten.

MyFitnessPal

Begin 2015 nam het Amerikaanse sportmerk Under Armour de app MyFitnessPal over, voor ongeveer 475 miljoen dollar. Met deze overname kreeg Under Armour toegang tot een enorme hoeveelheid data. Volgens het merk gebruiken tegenwoordig ruim 150 miljoen mensen de app. 

Met MyFitnessPal kun je een logboek aanleggen van je voedings- en bewegingspatroon en doelen stellen op dit gebied, zoals afvallen. De app helpt je die doelen te behalen. Under Armour heeft dus onder meer inzicht in wat gebruikers van de app eten, hoeveel ze sporten, wanneer ze sporten en waar.

Onderzoek

Het Amerikaanse sportmerk besloot met behulp van deze gegevens een onderzoek onder de app-gebruikers te doen. Het vergeleek het eetpatroon van 4,2 miljoen gebruikers met die van ruim 400.000 zogenaamde succesvolle gebruikers. Volgens Under Armour zijn dat gebruikers die ten tijde van de analyse binnen 5 procent van hun beoogde gewicht zaten. Under Armour wilde antwoord op twee vragen:

  1. Eet de succesvolle groep anders dan de rest van de groep?
  2. En zo ja, wat doen zij dan anders?

Meer vezels

Het belangrijkste verschil dat uit de analyse naar voren kwam, was dat succesvolle gebruikers meer vezels eten. En niet zo’n beetje meer ook: ze eten maar liefst 29 procent meer vezels dan de andere gebruikers. Verder verschilde het voedingspatroon van beide groepen niet zo veel. Het aantal calorieën, eiwitten, vetten en suikers was vrijwel gelijk.

Wat wel opviel, was dat het voedingspatroon van de succesvolle gebruikers op een aantal punten afweek van de trends. Zo consumeerden zij 10 procent meer olijfolie dan vorig jaar, tegenover een algehele daling van 12,31 procent. Ook was een stijging van 7 procent in de consumptie van fruit te zien, tegenover een daling van 7,73 procent onder de volledige database van Under Armour. Daarnaast aten succesvolle gebruikers maar liefst 17 procent meer havermout. Onder de groep ‘alle gebruikers’ daalde de consumptie van havermout juist met ruim 20 procent. Ook de consumptie van yoghurt daalde onder alle gebruikers (11,14 procent), maar steeg in de groep succesvolle gebruikers met 11 procent.

Opvallend

De succesvolle gebruikers eten dus veel olijfolie, fruit, groenten (zoals bloemkool), yoghurt en juist minder vlees dan de andere gebruikers. Of een dieet bestaande uit deze producten daadwerkelijk leidt tot gewichtsverlies, is echter lastig te zeggen. Het bewegingspatroon van de gebruikers is immers niet in het onderzoek is meegenomen. Maar opvallend is het wel.

 

Bron: Samsung

Foto: Shutterstock

  • Datum: 31-12-2016
#Sportvoedingsweetje #Apps #Onderzoek #Voedingsstoffen

Lees ook