Menu
Inloggen

“Sinterklaas, goedheiligman, trek je beste tabberd an, rijd er mee naar Amsterdam, van Amsterdam naar Spanje.Appeltjes van Oranje,pruimpjes van de bomen,Sinterklaas zal komen.” Sinaasappels hebben de eer om voor te komen in een traditioneel sinterklaasliedje. Waarom eten we deze oranje vruchten, net als mandarijnen, toch zo graag in december? En waarom zijn ze zo gezond?

Wij Nederlanders zijn dol op sinaasappels en mandarijnen. Gemiddeld eten we per jaar 8,5 kilo sinaasappels en 4 kilo mandarijnen, waarbij de mandarijn de laatste jaren een inhaalslag maakt ten opzichte van de sinaasappel. Vooral in de wintermaanden krijgen we niet snel genoeg van deze oranje vruchten.

Vitamine C-bommetjes

Sinaasappels zijn echte vitamine C-bommetjes. Van alle citrusvruchten zit in sinaasappels de meeste vitamine C. Ook bevatten deze oranje vruchten eiwit, koolhydraten, kalk en ijzer. Er is bovendien geen enkele vrucht waarin zo veel antioxidanten zitten als in sinaasappels. En die antioxidanten vangen de vrije radicalen in je lichaam, agressieve stofjes die schade kunnen aanbrengen aan je cellen en weefsels.

Positieve invloed op je longen

Een Australische studie heeft laten zien dat het eten van één sinaasappel per dag de kans op verschillende vormen van kanker (waaronder maagkanker) met maximaal vijftig procent verkleint. Ook de kans op een beroerte neemt met negentien procent af als je dagelijks één sinaasappel eet. De oranje vruchten hebben eveneens een goede invloed op de werking van je longen.

Zonaanbidders

Mandarijnen zie je vooral van oktober tot en met februari in de winkels. Deze vruchten zijn echte zonaanbidders. Onze mandarijntjes komen daarom vooral uit zonnige oorden als Spanje en Marokko. In mandarijnen zit wat minder vitamine C dan in sinaasappels, maar ze bevatten wel veel meer vezels.

Weerstand

In mandarijnen zit ook betà-caroteen, dat in je lichaam wordt omgezet in vitamine A. Deze vitamine zorgt ervoor dat je weerstand op peil blijft en dat je ogen, botten en huid gezond blijven. Betà-caroteen zorgt er ook voor dat mandarijnen hun kenmerkende oranje kleur hebben.

Weinig calorieën

Over mandarijnen gaat een fabeltje rond dat je met het verteren ervan meer calorieën verbrandt dan dat erin zitten. Ze zouden dus negatieve calorieën leveren. Hoewel dit onzin is, is de mandarijn een heel gezond tussendoortje als je op je gewicht wilt letten: er zitten maar 25 kilocalorieën in.

 

Bronnen: Voedingscentrum, Dokterdokter.nl en Gezondheidsnet

Foto: Shutterstock

  • Redactie