Je bewust zijn van alle verleidingen die in december op de loer liggen, is al een goede eerste stap om te voorkomen dat je in deze maand aankomt. Je kunt een plan van aanpak maken voor hoe je wil omgaan met feestdagen als Sinterklaas, kerst en Oud en Nieuw en het bijbehorende eten en drinken. Onderstaande tips helpen je daarbij.

1. Maak een kerstwandeling

Het is zo gezellig: terwijl het buiten koud is met je hele familie binnen zitten, in een mooi versierd huis, met kaarsjes aan, lekker eten op tafel en goede gesprekken. Maar ga tijdens je vrije feestdagen ook naar buiten voor wat beweging. Ook tijdens een wandeling kun je goede gesprekken met elkaar voeren. Zorg dat je elke dag in december in elk geval een halfuurtje beweegt. Je hoeft daarbij echt niet fanatiek te sporten. Die wandeling is al genoeg, net als bijvoorbeeld een tochtje op de fiets.

2. Speciaal voor de feestdagen

December lijkt een lastige maand met al die feestdagen, maar welgeteld zijn het er slechts vier: Sinterklaas, eerste en tweede kerstdag en oudjaarsavond. Ook als daar nog een kerstborrel of een verjaardag bij komt, is dat best te overzien. Probeer het lekkere eten en drinken alleen voor die speciale dagen te bewaren. Als je op de andere dagen van december gewoon gezond eet en voldoende beweegt, dan kom je echt geen kilo’s aan.

3. Maak goede boodschappenlijstjes

Meestal zijn het niet de feestdagen zelf waarop we het meest aankomen, maar de dagen erna. Dat komt doordat we vooraf veel te veel eten en drinken hebben ingeslagen. En al die restjes die overblijven, moeten natuurlijk wel op. Je kunt dit voorkomen door bij het maken van je boodschappenlijstjes voor de feestdagen kritisch te kijken naar wat je wel en niet echt nodig hebt. Blijf je toch met restjes zitten? Verdeel ze dan onder je gasten.

4. Afspraken over alcohol

Bij het kerstdiner hoort wijn of bier en het nieuwe jaar kan niet beginnen zonder champagne. Maar dat het drinken van veel alcohol zorgt voor extra buikvet is een wat minder leuke bijkomstigheid. Wissel je wijntje, biertje of glaasje hampagne daarom af met glazen water. Maak afspraken met jezelf over hoeveel je tijdens feestdagen wilt drinken, en houd je daar dan ook echt aan.

5. Niet met een lege maag op visite

Ben je uitgenodigd om bij vrienden of familie de feestdagen te vieren? Maak dan niet de fout om daar met een lege maag naartoe te gaan. Je gastheer of -vrouw heeft vast allerlei lekkers op tafel staan, waardoor de kans groot is dat je meer eet dan je eigenlijk van plan was. Eet thuis voordat je vertrekt bijvoorbeeld een paar volkorenboterhammen of wat fruit, zodat je maag nog redelijk gevuld is als je aankomt op het feestje. Je hebt dan minder de neiging om te veel ongezonde dingen te eten.

6. Vergeet niet te genieten

Sinterklaas, kerst en Oud en Nieuw zijn feestdagen. Het is feest en daarbij hoort gezelligheid en ook lekker eten en drinken. Ga jezelf niet opleggen dat je helemaal niks lekkers mag eten. Want ken je dat verhaal van de blauwe olifant? Als iemand tegen je zegt dat jij niet aan een blauwe olifant mag denken, dan moet je vanaf dan steeds aan die olifant denken. Zo is het ook als je jezelf oplegt dat je niets mag eten. Geniet gewoon van de feestdagen en accepteer dat je een beetje kunt aankomen. Dat gaat er later echt wel weer af.

 

Bron: Mens en Gezondheid

Foto: Shutterstock

  • Datum: 27-11-2016
#Tipvandeweek #Overgewicht #Bewegen #Alcohol

Lees ook