Misschien associeer je dansen vooral met jongeren die zich uitleven op de dansvloer van een café of disco – of met de dansers die je in televisieprogramma’s als Dance Dance Dance en So you think you can dance indrukwekkende bewegingen ziet maken. Maar dansen kan iedereen, ook als je al wat ouder bent.

Goed geheugen

Bij dansen is er namelijk geen goed of fout: het gaat om creatief bewegen. En met die creatieve bewegingen houd je bijvoorbeeld je geheugen in goede conditie. Dat komt doordat je tijdens het dansen goed moet nadenken over wanneer je welke beweging maakt, zodat je niet uit de maat van de muziek raakt. Onderzoek dat gepubliceerd is in The New England Journal of Medicine bevestigt dat dansen goed is voor je geheugen en zelfs kan helpen om dementie op latere leeftijd te voorkomen.

Geluksstofje

Als je danst maak je ook het stofje endorfine aan, dat je een gevoel van geluk geeft. Dans je minimaal één keer per week? Dan is de kans groot dat je je gelukkiger gaat voelen. Ook onderzoek onder mensen die depressief waren liet zien dat dansen een positieve invloed heeft op je humeur. Patiënten die meededen aan actieve groepsdansen vertoonden de minste symptomen van depressie en voelden zich het meest vitaal.

Coördinatie

Tegelijk train je door te dansen je coördinatie. Je benen doen immers niet als enige mee, ook je armen, je handen, je hoofd en je buik zijn in beweging. Daarbij hoef je niet bang te zijn dat je te hard traint of dat het te inspannend voor je is, want iedereen doet aan een dansles mee op zijn eigen tempo. Natuurlijk ga je zweten en gaat je hartslag omhoog, maar dat is alleen maar goed voor je hart, je longen en je bloeddruk.

Goed voor je hart

Daarmee is dansen ook goed om te doen als jij tot de risicogroep behoort voor hart- of vaatziekten. Door te dansen wordt je hart sterker en gezonder. Onderzoek in Italië liet bijvoorbeeld zien dat een uurtje walsen beter helpt om je hart in conditie te houden dan een uurtje fietsen of wandelen op een loopband.

Betere balans

Ben je bang om te vallen nu je wat ouder bent? Ook dan kunnen een paar danslessen je helpen om je zorgen weg te nemen. Dat toont onderzoek dat gepubliceerd is in de Journal of Aging and Physical Activity aan. Tangodansen bijvoorbeeld helpt je om beter in balans te blijven en meer controle te krijgen over je lichaam.

Sterkere botten

Tot slot hebben ouderen die regelmatig dansen minder last van botontkalking. Dat komt doordat je door de zijdelingse bewegingen die je tijdens het dansen maakt je scheenbeen, kuitbeen en dijbeenbot sterker maakt. En dat zijn nu net de botten die ons gewicht dragen. Alle reden dus om vaker een dansje te wagen.

Bronnen: everydayhealth.com en gezondheidsnet.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 09-11-2016

Lees ook