Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

In Balans is een training voor mensen van 65 jaar en ouder die nog zelfstandig wonen, maar zich wel wat onzeker op de been voelen tijdens het lopen, bang zijn om te vallen en/of al eens eerder zijn gevallen. In de training leer je hoe je een val kunt voorkomen.

Tai Chi

Bij de cursus In Balans werk je, zoals de naam al zegt, aan een betere balans, maar ook aan je conditie en zelfvertrouwen. Het beweegprogramma is gebaseerd op de Chinese vechtkunst Tai Chi en helpt om fitter te worden en meer spierkracht te krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat dit de meest effectieve manier is om het risico op een val te verkleinen.

Struikelpartij

Mevrouw Haites is één van de deelnemers aan In Balans. “Omdat ik de laatste jaren twee keer een beetje dom gevallen en gestruikeld ben over slofjes en wat gebroken heb, kon ik niet meer zo goed mijn balans houden”, vertelt zij. “Ik ben nu nog wel een beetje uit balans af en toe, maar ik heb geen stok nodig of een rollator. Ik kom nog overal.”

Ketel met kokend water

En ook mevrouw De Vries voelt zich meer zelfverzekerd door het meedoen aan de valtraining. “Met een ketel met kokend water van het fornuis naar de theepot gaan, dat vond ik eigenlijk al heel eng worden”, zegt ze. “Maar als je hier dan zo stevig als het ware in de grond boort, dan is dat ineens geen probleem meer.”

Voorlichting

Bij de cursus In Balans horen ook enkele voorlichtingsbijeenkomsten. Daar word je bewust gemaakt van het risico op een val en uit balans raken en krijg je meer kennis over hoe je een val kunt voorkomen. De lessen en bijeenkomsten worden gegeven door fysiotherapeuten, oefentherapeuten, docenten Meer Bewegen voor Ouderen en sport- en beweegleiders senioren.

Minder bang om te vallen

Uit onderzoek blijkt dat je, als je de valtraining hebt gevolgd, 61 procent minder kans hebt om te vallen. Ook neemt je angst voor een valpartij af met 37 procent. Sommige zorgverzekeraars vergoeden deelname aan de cursus (deels) vanuit het aanvullende pakket. Je vindt alle informatie over de valtraining op de website van VeiligheidNL.

 

Bron: VeiligheidNL

Foto: Shutterstock

  • Datum: 04-11-2016
#65+ #Bewegen #Ouderensport #Preventie

Lees ook