Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Je ziet slacklines steeds meer op straat. Met een soort spanband gaan mensen op zoek naar een plek met bijvoorbeeld twee bomen waartussen ze hun slackline kunnen spannen. Daarna veranderen deze mensen in een soort circusartiesten die op het smalle koord allerlei oefeningen uitvoeren.

Koorddansen

Slacklinen lijkt daarmee veel op koorddansen, al is het koord in dit geval iets breder en hangt het ook wat lager dan in een circustent. Veel slackliners zien het vooral als een leuke vrijetijdsbesteding, maar er zijn ook sporters die deze trainingen doen om te werken aan hun balans. Surfers, snowboarders en hardlopers zijn daar voorbeelden van.

Trainingsvorm voor balans

De sportwetenschapper Donath uit Zwitserland heeft samen met zijn collega’s onderzoek gedaan naar de vraag of slackline-training inderdaad een goede trainingsvorm is om aan je balans te werken. De uitkomsten daarvan zijn recent gepubliceerd.

Weinig winst

Uit het onderzoek blijkt dat vier tot zes weken trainen op een slackline de balans die je op deze smalle band hebt inderdaad behoorlijk verbetert. Het doen van de oefeningen gaat je steeds makkelijker af. Alleen heb je hier in andere situaties, bijvoorbeeld wanneer je op je surfplank of snowboard staat, nauwelijks iets aan.

Statische balans

Je statische balans, bijvoorbeeld hoe goed en lang je op één been kunt staan, verbetert bijvoorbeeld niet door de training op de slackline. Je dynamische balans, bijvoorbeeld hoe goed je over een onstabiele ondergrond kunt lopen, gaat er wel iets op vooruit, maar niet echt veel.

Sportspecifieke balanstraining

Een tip van de onderzoekers voor sporters die balanstraining willen doen: doe dit op een manier die zo dicht mogelijk ligt bij de situatie waarin je voordeel wilt hebben van een betere balans. Van slackline-training heb je waarschijnlijk alleen maar voordeel als de bewegingen die jij in je sport maakt, veel lijken op de bewegingen die je op de slackline traint, zoals bij turnen op de evenwichtsbalk of bij acrogym.

Bron: Topsporttopics

Foto: Shutterstock

  • Datum: 25-11-2016
#Bewegen

Lees ook