Je vindt het saai, je vindt jezelf veel te langzaam, of je bent bang om geblesseerd te raken. Het zijn allemaal redenen waarom je misschien niet zo van hardlopen houdt. Maar door een paar simpele oefeningen te doen kun je je techniek al behoorlijk verbeteren en hardlopen zo een stuk leuker maken.

Meer plezier

Sportcoach en professioneel atlete Andia Winslow heeft voor de website Greatist.com een aantal van deze makkelijke oefeningen op een rijtje gezet. Je leert zo bijvoorbeeld hoe je je voeten echt goed neerzet tijdens het hardlopen en hoe je zuinig met energie omgaat. “Je wordt hierdoor sneller, je haalt meer uit je training, en je kan verder lopen zonder geblesseerd te raken, waardoor je er vele malen meer plezier in hebt”, vertelt Andia.

Dertig seconden

Het is de bedoeling dat je elk van de oefeningen ongeveer dertig seconden uitvoert en dat je zelf je setje samenstelt van oefeningen die voor jou leuk en effectief zijn.

Oefening 1: high knee

De eerste oefening ken je vast wel: knieheffen, maar dan met iets meer pit. Je staat rechtop en heft je rechterknie de lucht in terwijl je op de bal van je linkervoet staat. Wissel snel af tussen rechts en links, waarbij je steeds op de bal staat van de voet die niet in de lucht is. Ook je armen bewegen mee, net zoals wanneer je aan het rennen bent. Doe deze oefening eerst terwijl je op een vaste plaats blijft staan en daarna al lopend.

Oefening 2: butt kick

Ook bij deze tweede oefening hef je je knieën, maar dan zo dat je met je voet je bil aan kunt tikken. Lukt dat niet meteen, ga dan zo ver als je kunt. Je wordt vanzelf sterker en flexibeler waardoor je wel je bil aan kunt raken. Land ook bij deze oefening steeds op de bal van je voet en zwaai je armen mee. Ook deze oefening kun je eerst op een vaste plaats doen en daarna al lopend.

Oefening 3: side shuffle

Bij deze oefening staan je benen een stukje uit elkaar, in een kleine spreidstand. Je staat weer op de bal van je voeten en maakt nu zijwaartse bewegingen. Beweeg eerst je rechterbeen naar links en daarna je linkerbeen. Swing tegelijk mee met je armen, die elkaar in de lucht en voor je borst kort raken. Doe de oefening eerst dertig seconden de ene kant op en daarna dertig seconden de andere kant op.

Oefening 4: straight leg bound

Zorg bij deze oefening dat je stevig staat, zodat je niet achterover valt. Hef je rechterbeen recht de lucht in, terwijl je staat op de bal van je linkervoet. Daarna hef je je linkerbeen de lucht in terwijl je op de bal van je rechtervoet staat. Blijf afwisselen en vergeet niet om met je armen mee te zwaaien. Als je deze oefening een tijdje doet, word je er vanzelf beter in en kun je je been steeds hoger heffen zonder achterover te leunen.

Oefening 5: power skip

Hef je rechterknie de lucht in en maak daarna met je rechterbeen een schoppende beweging naar voren voordat je weer op de grond landt. Doe dit daarna met je linkerknie en linkerbeen. Ook je armen mogen weer lekker meebewegen. Swing met je ellebogen om meer kracht te kunnen zetten met je benen. Probeer een hoek van negentig graden te maken met je enkel, knie, heup en elleboog. Blijf recht naar voren kijken terwijl je de oefening doet, want daardoor blijft ook je lichaam makkelijker in een rechte lijn.

 Op de website Greatist.com vind je nog meer van deze oefeningen die je helpen om hardlopen makkelijker te maken.

 

Bron: Greatist.com

Foto: Shutterstock

  • Datum: 08-11-2016
#Hardlopen #Prestatieverbetering

Lees ook