Elke dag om acht uur ontbijten, om twaalf uur lunchen en om zes uur beginnen aan je avondeten: dat is eten volgens de klok. Het is nog een hele kunst om dat in te passen in een druk gezinsleven of in een week met lange werk- of studiedagen, zeker als ook sportmomenten daar deel van uitmaken. Want omdat het op een volle of lege maag niet fijn sporten is, moet je ook je trainingstijdstippen heel precies afstemmen op je eetmomenten.

Effect op je gezondheid

Steeds meer wordt er vermoed dat hoe vaak we eten, op welke momenten we dat doen en of we wel eens een maaltijd overslaan effect kan hebben op onze gezondheid. Het Voedingscentrum bespreekt een aantal publicaties over onderzoeken naar het verband tussen de regelmaat van ons eetpatroon, de tijdstippen waarop we eten en het risico dat we lopen op hart- en vaatziekten, kanker, overgewicht en diabetes type 2.

Experiment

Eén van die publicaties gaat over onderzoeken waarin het verband tussen onregelmatig eten en risicofactoren voor hart- en vaatziekten en diabetes type 2 wordt beschreven. Twee van deze onderzoeken waren een gecontroleerd experiment waaraan negen vrouwen meededen. Zij aten twee weken lang op zes vaste momenten per dag. Daarna aten ze twee weken lang drie tot negen keer per dag, op onregelmatige tijden.

Positief effect

Bloedonderzoek liet zien dat het eten op vaste tijdstippen een positief effect had op de cholesterolwaarden en de bloedsuikerregulatie van de vrouwen. Het onregelmatige eetpatroon had daar juist een negatief effect op. Een vergelijkbaar experiment, waaraan vrouwen die veel overgewicht hadden meededen, liet dezelfde resultaten zien. De onderzoeken zijn te klein om er echt harde conclusies uit te trekken, maar ze laten wel zien dat het interessant is dit verder te onderzoeken.

Avondeten versus lunch

Een ander overzicht van onderzoeken keek vooral naar de relatie tussen het tijdstip waarop je eet en overgewicht. Opvallend was hier dat mensen in verschillende regio’s op de wereld de hoeveelheid calorieën die ze op een dag eten heel verschillend verdelen. Noord-Amerikanen en Noord-Europeanen eten de meeste calorieën tijdens het avondeten, terwijl West-Europeanen, Zuid-Europeanen en Zuid-Amerikanen de meeste calorieën binnenkrijgen tijdens de lunch.

Tussendoortjes

In veel landen krijgen mensen bovendien meer calorieën binnen uit tussendoortjes dan uit hun ontbijt. Wat het effect hiervan is op je gezondheid konden de onderzoekers niet zeggen, omdat niet duidelijk te zien was of mensen met overgewicht ook een ander eetpatroon hadden.

Geen duidelijke conclusies

Het Voedingscentrum benadrukt dat er eigenlijk nog te weinig onderzoek gedaan is naar eten volgens de klok om echt duidelijke conclusies te kunnen trekken. Daarvoor is er ook te veel verschil tussen de studies die wel al gedaan zijn. Meer onderzoek doen, waarbij twee groepen mensen met een verschillend eetritme in een gecontroleerd experiment worden vergeleken, zou waardevol zijn.

Maximaal zeven eetmomenten

Het Voedingscentrum geeft ook als advies om maximaal zeven eetmomenten per dag in te plannen: ontbijt, lunch, avondeten en maximaal vier tussendoortjes. Dit is vooral belangrijk om je tanden gezond te houden. Welke tijdstippen ideaal zijn om op gewicht te blijven en het risico op ziekten te verlagen, kan het Voedingscentrum nog niet zeggen. Jezelf in allerlei bochten wringen en de tijden waarop je traint aanpassen om maar te kunnen eten volgens de klok lijkt voorlopig niet nodig.

 

Bron: Voedingscentrum

Foto: Shutterstock

  • Datum: 21-11-2016
#Sportvoedingsweetje

Lees ook