Weinig calorie├źn en veel vezels. Dat zijn twee van de eigenschappen die broccoli tot een geliefde groente maken. In 100 gram broccoli zitten maar 29 kilocalorie├źn, waar dat er in boerenkool bijvoorbeeld 48 zijn en in sperziebonen 36.

Koploper in vezels

Broccoli wordt ook wel een echte vezelbom genoemd. Met 4,1 gram vezels per 100 gram is broccoli de onbetwiste koploper op dit gebied. Alleen bospeen, rodekool en sperziebonen komen nog een beetje in de buurt. Genoeg vezels eten is vooral goed voor je bloeddruk en tegen aderverkalking en hart- en vaatziekten. Bovendien geeft het je voor langere tijd een verzadigd gevoel.

Tegen spierpijn

Net als veel andere groenten bevat broccoli ook een groot aantal vitamines en mineralen, zoals vitamine C, ijzer, foliumzuur, magnesium en calcium. Dat laatste mineraal zorgt ervoor dat je botten sterk blijven en dat je een kleinere kans loopt op een botaandoening. Ook kalium is voor sporters een nuttig mineraal dat in broccoli zit, want dat helpt dan weer bij het voorkomen van spierpijn.

Bewaren in de koelkast

Alle reden dus om als sporter regelmatig broccoli te eten. Voorheen was deze groene groente in Nederland een echte zomergroente die van juni tot en met september veel gegeten werd. Maar inmiddels kun je broccoli het hele jaar door kopen. Het beste bewaar je je broccoli in de koelkast. Om de groente langer te kunnen gebruiken, kun je het ook invriezen.

Stomen, koken of roerbakken

Staat er bij jou broccoli op het menu? Was de groente dan goed. Niet alleen de roosjes, maar ook de stronk kun je eten. Broccoli kun je stomen, koken of roerbakken, maar ook rauw eten, al moet je daar wel van houden.

Bronnen: Gezondheidsnet.nl, Vrouwblog.nl en Leontien.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 14-11-2016
#Sportvoedingsweetje #Gezondheid

Lees ook