Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Sport.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Sport.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Indringers zoals virussen hebben het in de herfst regelmatig voorzien op je gezondheid. Hoe fitter jouw lichaam is, hoe beter het de strijd kan aangaan met al die indringers die een verkoudheid of griep kunnen veroorzaken. De basisprincipes voor een goede weerstand zijn eigenlijk heel eenvoudig: gezond eten, goed drinken, bewegen en regelmatig leven.

1. Gezond en gevarieerd eten

Vitamines en mineralen vormen de belangrijkste bouwstenen voor een goede weerstand. Als je gezond en gevarieerd eet, met veel groente, fruit en vezels en niet te veel zout en vet, dan werk jij aan een sterke weerstand. Ook je darmen worden blij van dit eetpatroon.

2. Water drinken

Voor een goede weerstand is het niet alleen belangrijk wat je eet, maar ook wat je drinkt. Met water zit je altijd goed, maar voor de afwisseling kun je ook thee of vruchtensap drinken. Probeer het drinken van bier, wijn en andere alcoholische drankjes te beperken. Je lichaam heeft namelijk veel tijd en inspanning nodig om de alcohol af te breken en die energie kan het dus niet geven aan het bestrijden van ziekteverwekkers. Verder is ook een juiste vochtbalans heel belangrijk om je weerstand op peil te houden. Je lichaam heeft vocht nodig om afvalstoffen te kunnen afvoeren. Zorg daarom dat je elke dag minimaal anderhalf tot twee liter vocht binnenkrijgt.

3. Bewegen

Is je weerstand minder goed, dan heb je dus sneller een verkoudheid of griepje te pakken, waardoor je misschien wel even niet kunt sporten. Maar andersom geldt ook dat regelmatig sporten juist goed is voor je weerstand. Probeer elke dag iets aan beweging te doen, al is het maar een rustige wandeling van een halfuurtje of een fietstochtje naar de supermarkt die op een kwartiertje rijden van je huis ligt.

4. Regelmatig leven

De r is weer in de maand, en die staat ook voor regelmaat. Voor een goede weerstand is het nodig dat je voldoende slaap krijgt, het liefst door op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Ben je een avondje uit geweest? Probeer ook dan daarna je acht uren slaap te halen. Slaaptekort is niet de enige bedreiging voor je weerstand, datzelfde geldt voor stress en voor roken. En weet je wat juist heel goed is om je weerstand op peil te houden? Veel lachen. Alle reden dus om veel dingen te doen waar je blij van wordt, met de mensen die jou vrolijk maken.

5. Je lichaam schoonhouden

Een ziekteverwekker zit vaak in een klein hoekje. Zorg daarom dat je je lichaam goed schoonhoudt, niet alleen vanbinnen door gezond te eten, maar ook vanbuiten. Gun jezelf elke dag een lekkere warme douche of een ontspannen bad en was regelmatig je handen. Je voelt je daardoor niet alleen lekker fris en fruitig, het is ook nog eens goed voor je weerstand.

 

Bron: Gezondheidsnet

Foto: Shutterstock

  • Datum: 06-11-2016
#Tipvandeweek #Preventie #Bewegen

Lees ook