Menu
Inloggen

Laat je samen met je vrienden, je sportmaatjes of een groep familieleden of collega’s opsluiten en zorg ervoor dat je binnen zestig minuten weer buiten staat. Dat is het principe van de escape room, een gave game waarbij je vooral je hersenen laat kraken. Maar ken je de escape rooms al waarbij je ook moet bewegen om te kunnen ontsnappen?

Ontsnappen uit een escape room vraagt om een goede samenwerking binnen de groep waarmee je opgesloten zit. Terwijl de tijd doortikt, is het belangrijk dat je snel met elkaar communiceert en dat de taken zo verdeeld zijn dat iedereen doet waar hij goed in is. Als jij een teamsporter bent, dan gaat dit je vast goed af.

Fysieke activiteit

Verder komt er vaak vooral denkwerk bij kijken om de sleutel naar de uitgang te vinden. Bij Escape Park Veluwe is dat anders. Daar combineer je het laten kraken van je hersenen namelijk met fysieke activiteit. De bedenkers van deze actieve escape room, Innovatiebureau Springlab en Klimbos Veluwe, wilden gamers graag van hun luie stoel halen en een avontuur laten beleven in de echte natuur.

Spannende film

Volgens Jan-Paul de Beer van Springlab is Escape Park Veluwe net een spannende film. “Met dien verstande dat de mensen in de escape room daar dan de hoofdpersonen van zijn. Willen ze ontsnappen, dan zullen ze in beweging moeten komen.”

Houten huisje

Een houten huisje midden in het Klimbos Veluwe is het decor van de meest actieve escape room van Nederland, die de naam ‘Het Simiae Instituut’ draagt. Het thema heeft te maken met onderzoeker Dr. Macaque, apen en een laboratorium, maar verder willen de makers er weinig over kwijt.

Klimmen

En dat is natuurlijk ook de magie van een escape room: van tevoren heb je geen idee wat je allemaal staat te wachten. Wat wel zeker is, is dat je in deze kamer niet alleen logisch na moet denken en goed moet samenwerken, maar dat je ook gaat klimmen om je team op tijd te laten ontsnappen.

Tweede actieve escape room

Voorlopig is Escape Park Veluwe in Apeldoorn nog de enige plek waar je een escape room vindt waar het niet alleen draait om denkwerk, maar ook om beweging. Sinds kort vind je daar ook een tweede actieve escape room. ‘De werkplaats’. Ook hier staat weer het verhaal van Dr. Macaque en zijn onderzoek in het laboratorium centraal. Je mag je aan de games in de escape rooms wagen als je zestien jaar of ouder bent, waarbij de makers beloven dat je ook kunt ontsnappen als je niet de conditie van een topsporter hebt.

 

Bronnen: Escape Rooms Nederland en Expeditiehuis.nl

  • Redactie
Bewegen
Communicatie
Denksport
Samenwerking