Hatha yoga

Hatha staat bekend als de klassieke vorm van yoga. Deze yogavorm is vooral fijn als je wilt onthaasten of je minder gestrest wilt voelen. Tijdens een les hatha yoga is er ruimte om te ontspannen en je helemaal bewust te worden van wat er zich in je lichaam afspeelt. Tegelijk is het ook fysiek inspannend, door de verschillende houdingen die je tijdens het uitvoeren van de oefeningen aanneemt, vaak in series. De bekendste daarvan is de zonnegroet.

Vinyasa yoga

Een yogavorm waarbij de nadruk wat meer op fysieke inspanning ligt is vinyasa. Deze yogales past goed bij jou als je je onrustig of onzeker voelt, of als je veel piekert. De verschillende houdingen wisselen elkaar tijdens de les af op het ritme van de adem, waarbij je werkt aan het vergroten van je (innerlijke) kracht, uithoudingsvermogen en concentratie. Je krijgt daardoor ook meer zelfvertrouwen.

Kundalini yoga

Zit je niet zo lekker in je vel? Dan ga je je waarschijnlijk al beter voelen als je een paar lessen kundalini yoga volgt, ook wel bekend als de yoga van het bewustzijn. De oefeningen hebben een gunstig effect op je zenuwstelsel en je klierensysteem, waardoor je je snel vitaler, alerter en beter in balans voelt. Kundalini yoga maakt je ook meer bewust van de acties die je onderneemt en wat daarvan de gevolgen zijn. Je doet niet alleen lichaamsoefeningen, maar ook ademhalingstechnieken en creatieve meditaties. 

Power yoga

Energie. Dat is het kernwoord bij power yoga. Je maakt veel energie en innerlijke kracht vrij en verlegt je grenzen. Vaak merk je al na een paar lessen power yoga dat je je fitter, kalmer en energieker voelt. Tegelijk ervaar je ook dat emoties, spanningen en angsten die je hebt opgehoopt vrijkomen. Dat kan best heftig zijn, maar je zult zien dat je je als die eruit zijn een stuk rustiger voelt.

Bikram yoga

Hot, hot, hot. Dat is bikram yoga letterlijk. Je sport in een warme ruimte, waardoor je lichaam meer flexibel wordt en je de yogaoefeningen makkelijker kunt doen. Ook worden je spieren, gewrichten en gewrichtsbanden sterker. Door die warmte is de kans dat je een blessure oploopt ook veel kleiner. Bovendien ga je gegarandeerd zweten, wat goed is voor het afvoeren van gifstoffen uit je lijf.

 

Bron: Margriet.nl

Foto: Shutterstock

  • Datum: 21-10-2016
#Bewegen #Voorbereiding #Mentaletraining

Lees ook