Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan Clubprofiel! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan Clubprofiel zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

Te lang door blijven trainen op schoenen die eigenlijk aan vervanging toe zijn is niet goed. Je kunt allerlei kleine of grotere pijntjes krijgen, waardoor je minder plezier krijgt in het sporten of zelfs tijdelijk moet stoppen met trainen. Het is dus slim om te weten wanneer je toe bent aan nieuwe schoenen.

Slijtende schoenen

Nu is het niet zo dat hiervoor een vaste formule geldt waarmee je precies uitrekent wanneer jij jouw schoenen moet vervangen. Omdat de ene sporter anders loopt dan de andere, verslijt de een ook sneller schoenen dan de ander. Zo slijten je schoenen bijvoorbeeld sneller als je veel op asfalt loopt dan wanneer je regelmatig in het bos traint, of bijvoorbeeld op zandpaden.

2.000 kilometer

Lastig is ook dat je pas echt goed aan een schoen kunt zien dat hij eigenlijk niet meer mee kan als je er al rond de 2.000 kilometer op gelopen hebt. Je kunt dan met je vingers door het slijtpatroon aan de voorkant van je schoen heen duwen. Maar met die 2.000 kilometer zit je intussen al aan de maximale periode dat een schoen mee kan.

Rekensommetje

Want als we hardloopschoenen even als voorbeeld nemen: die gaan gemiddeld 1.000 tot 2.000 kilometer mee. Wanneer je aanhoudt dat je op één paar 1.500 kilometer kunt lopen, dan zit je goed. Doe jij graag twee keer in de week een loopje van zo’n 5 kilometer, dan ben je dus na 150 weken (= circa drie jaar) toe aan een nieuw paar schoenen. Ben je meer van de lange afstanden, dan zal dat moment sneller komen.

Kleine pijntjes

Houd er ook rekening mee dat de ene sporter gevoeliger is en sneller last heeft van kleine pijntjes tijdens het sporten dan de andere sporter. Val jij in de eerste categorie, dan zul je eerder je schoenen moeten vervangen.

Leeftijd van je schoenen

Ook de leeftijd van je schoenen telt mee. Heb jij drie jaar niet hardgelopen en pak je het nu weer op? En haal je daarvoor de schoenen uit de kast die je vijf jaar geleden gekocht hebt, maar die je nog weinig gebruikt hebt? Dan zijn ze toch behoorlijk in kwaliteit achteruitgegaan.

Tien procent

“Uit onderzoek is gebleken dat schoenen tien procent per jaar in kwaliteit afnemen”, zegt Hakim Najib, sportpodoloog en eigenaar van hardloopspeciaalzaak Runnersworld in Utrecht, op de website van Prorun. “Dus als je helemaal niets met je schoenen doet en ze in de kast laat staan, dan gaat de kwaliteit desondanks achteruit.”

Kwaliteit achteruit

Die schoenen van vijf jaar oud kun je dus beter niet meer aantrekken, omdat de kwaliteit inmiddels al met vijftig procent achteruit is gegaan. Maar heb je schoenen van twee jaar oud die nog zo goed als nieuw zijn, dan kun je daar nog best op trainen. “Natuurlijk is de kwaliteit wat minder, maar dan praat je over twintig procent, als je er weinig op gelopen hebt”, zegt Hakim.

Belangrijkste factoren

Over het algemeen zijn de leeftijd van je schoenen en het aantal kilometers dat je er al op gelopen hebt dus de belangrijkste factoren om te bepalen of jij toe bent aan een nieuw paar. Twijfel je? Ga dan altijd even langs bij een gespecialiseerde sportzaak bij jou in de buurt om advies te vragen.

 

Bron: Prorun

Foto: Shutterstock

  • Datum: 27-10-2016
#Tipsenadvies #Preventie #Materiaal

Lees ook