Sporten stimuleert de bloedsomloop en maakt endorfine vrij in je hersenen. Die stof werkt ontspannend en geeft je tegelijkertijd een energie-boost. Je komt dus lekkerder in je vel te zitten. Bovendien is sporten goed voor je bloedsomloop. Ook helpt het (deels) voorkomen dat je te zwaar wordt van alle winterkost en je vervolgens daar weer zorgen over maakt.

Sociaal contact

Kun je wel wat extra steun gebruiken? Ga dan samen sporten. Dat zorgt niet alleen voor een stok achter de deur om ook echt te gaan, maar is bovendien gezellig. Sociaal contact en samen bezig zijn kan helpen je zwaarmoedige gevoelens opzij te zetten.

Daglicht

Een belangrijke oorzaak van de herfstdip is gebrek aan daglicht. Onder invloed van daglicht maakt je lichaam cortisol aan, dat nodig is om je wakker, aandachtig en stressbestendig te houden. Zonlicht levert bovendien vitamine D, een stofje dat bijdraagt aan een goed humeur. Zorg dus in elk geval dat je dagelijks aan daglicht blootgesteld wordt. Heb je op werkdagen geen tijd om tijdens de lichte uren buiten te sporten? Maak dan in elk geval een wandelingetje in je lunchpauze en ga in het weekend lekker hardlopen of een stuk fietsen. Met de juiste kleding hoef je geen kou te lijden.

Binnen

Sport je toch liever binnen in de koude maanden? Denk dan vooral ook eens aan meditatieve sporten zoals yoga en tai chi. Die zijn gericht op zowel lichamelijk als geestelijk welzijn. Dat kan voor sommige mensen een beetje zweverig klinken, maar probeer ze toch maar eens. Baat het niet, dan schaadt het niet! Ook sporten op vrolijke muziek, zoals fitness of dansen, kunnen je de dagelijkse beslommeringen even doen vergeten. Lekker meezingen (of playbacken!) en je zult zien dat je je na een uurtje een stuk beter voelt!

 

Bron: Mens en Gezondheid

Foto: Shutterstock

  • Datum: 16-10-2016
#Motivatie #Prestatieverbetering

Lees ook